مروری بر بازی God of War

خدا با چاشنی خشم و انتقام

شاید کمتر گیمری باشد که تا به حال god of war  بازی نکرده باشد یا حداقل اسم انرا نشنیده باشد. عنوان  god of war  برای اولین بار توسط استدیو santa monica ساخته شد و در سال ۲۰۰۵ توسط سونی برای کنسول ps2 به صورت انحصاری منتشر شد. این اولین نسخه از سری بازی های god of war  بود. داستان بازی در یونان باستان روایت می شود. بازی god of war از نظر سبک در دسته action , adventure  و hack & slash قرار میگیرد. بازی از سطح خشونت بالایی برخوردار است و گیمر توانایی اجرای کمبو‌های زیادی را دارد و می تواند به بدترین شکل‌های ممکن دشمن را از بین ببرد. این بازی تا به امروز در هشت عنوان عرضه شده که هر کدام بخشی از داستان کریتوس را بازگو می کند.

مروری بر بازی God of War

از جنگ بربر‌ها تا خدایی

داستان بازی درباره یک جنگجوی اسپارت به نام کریتوس است که به خدایان المپ خدمت می کند. آتنا ایزد خرد وظیفه کشتن آرس خداوندگار جنگ و همچنین مربی سابق کریتوس را به وی می سپارد. آرس پیش از این در نقشه‌ای موفق به فریب کریتوس شده بود که منجر به کشته شدن دختر و همسر کریتوس به دست خودش می شود. کریتوس  که تمامی خدایان را مقصر در مرگ همسر و دخترش می داند تصمیم به انتقام می گیرد.

مروری بر بازی God of War

کریتوس یک جنگجو اسپارت باهوش و شجاع بود که نامش باعث رعب و وحشت هر مبارز و جنگجویی بود. اما زمان زیادی نگذشت که سرنوشتش به کلی تغییر کرد. او با ارتش ۵۰ نفری خود در برابر لشگر بربر‌ها و هزاران نفر از قبایل بادیه نشین وحشی شرق بود. در نهایت بعد از یک جنگ خونین و طولانی کریتوس شکست می‌خورد. او در مقابل رهبر بربر‌ها فاصله زیادی با مرگ نداشت. ناچار از آرس خدای جنگ درخواست کرد تا با کمک به او برای نابود کردن دشمن به آرس خدمت کند و برایش بجنگد. آرس سلاحی به نام  Blades of Chaos به او می‌دهد.  کریتوس موفق می‌شود نتیجه جنگ را به نفع خود تغییر دهد. هدیه آرس همواره یاد آور قول و قرار بین کریتوس و آرس بود. او برای خدای جنگ می‌جنگید و از کشتار عبایی نداشت. او حتی به دهکده وفادار به آتنا حمله کرد و در نهایت به معبدی رسید. حس خوبی نداشت با این حال در حال ورود پیشگو به او اخطار داد که از اینکار دست بکشد ولی فایده‌ای حاصل نشد. زمانی که کریتوس همه افراد را در معبد کشت نهایتا متوجه جسد همسر و دختر خود شد. او خانواده خود را کشته بود.  آرس به او توضیح داد که خانواده او اخرین ریسمان انسانیتش بودند. جادوگر دهکده از خاکستر زن و بچه‌اش که در معبد سوخته بودند برای نفرین او استفاده کرد و تمامی بدن کریتوس را خاکستر سفید پوشاند به غیر از خالکوبی قرمز بدنش. کریتوس از تابعیتش به خدای جنگ دست کشید. بعد از گذشت ۱۰ سال عذاب آور برای کریتوس خدای جنگ آرس به آتن حمله میکند. کریتوس در میان ماجراجویی های خود در میابد برای کشتن آرس نیاز به جعبه پاندورا دارد. کریتوس با راهنمایی‌های آتنا موفق به پیدا کردن پاندورا می‌شود اما قبل از رسیدن به آتن همراه جعبه، خدای جنگ از این مسئله آگاه می‌شود. آرس کریتوس را میکشد. کریتوس با درماندگی می‌بیند که نوکران خدای جنگ چگونه جعبه پاندورا را با خود می‌برند. او در دوزخ سقوط می‌کند، او شکست می‌خورد اما نمی‌خواهد بمیرد. نهایتا موفق به خروج از دوزخ می شود. یک کار باقی‌مانده بود پیدا کردن جعبه پاندورا. او وقتی به خدای جنگ رسید جعبه با زنجیری به دستان خدای جنگ وصل بود. با پرتاب یک صاعقه به طرف دستان خدای جنگ توانست زنجیر را از دستان خدای جنگ پاره کند. جعبه سقوط می‌کند و کریتوس باز هم آن را پس می‌گیرد. در آخر نبردی مانده بود بین کریتوس و خدای جنگ که سرنوشت آتن را رقم می‌زد. بعد از یک نبرد طولانی و سخت، بالاخره کریتوس می‌تواند خدای جنگ را شکست دهد و شمشیرش را در گلوی خدای جنگ فرو برد. بعد از کشتن خدای جنگ و تبریک خدایان مختلف کریتوس از آتنا می‌خواهد کابوس‌ها و زجرهایی که در جانش در اثر کشتن همسر و فرزندش رخنه کرده‌اند را از او دور کند. آتنا به او می‌گوید که می‌تواند جنایات و اشتباهات او را ببخشد ولی هیچ خدا یا نیرویی نیست که بتواند خاطرات کارهای وحشتناکی که در سایه آرس انجام داده را از وجودش پاک و فراموش کند. کریتوس با احساس ناامیدی به بالای بلندترین کوه یونان می‌رود و با سقوط از بلندی خودکشی می‌کند.کریتوس سقوط می‌کند ولی قبل از اینکه بمیرد احساس می‌کند نیروی عجیبی او را به بالای کوه می‌کشاند. آتنا به کریتوس می‌گوید که خدایان حکم کردند او امروز به دلیل خدمت بزرگش به خدایان نمیرد. او به کریتوس پیشنهاد خدای جنگ شدن را می‌دهد و دری که به کوه المپ و تخت خدایی منتهی می‌شود را برای او می‌گشاید، و کریتوس خدای جنگ می‌شود؛ و تصمیم به انتقام‌گیری از تمام خدایان می‌کند.

ساخت تا انتشار

ساخت بازی god of war از سال ۲۰۰۲ شروع شد و عنوان اودیسه تاریک بر روی آن گذاشته شد. نهایتا بازی بعد از دو سال معرفی شد. بازی در زمان خود قابلیت‌های فوق العاده‌ای همچون کمبوی آزاد را دارا بود. علاوه بر گیم پلی فوق العاده و خشونت و اکشن بالا بازی دارای مراحل فکری و پازل‌های گوناگون نیز بود. این بازی در سال ۲۰۰۵ توانست ششمین بازی پرفروش سال شود و امتیازهای ۹۴ از ۱۰۰ را از Metacritic و امتیاز ۹۴% را از GameRankings دریافت کند. در همان سال در مراسم بازی های اسپایک نیز بهترین بازی اکشن انتخاب شد و نامزد بهترین اجرا صداگذاری و موسیقی متن شد. در سال ۲۰۰۶ برنده چندین جایزه از جمله بهترین بازی سال، بهترین بازی کنسولی سال و بهترین بازی اکشن-ادونچر سال شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *