انتشار تصاویر و مشخصات کارت گرافیک RX 7900 XTX

انتشار تصاویر و مشخصات کارت گرافیک RX 7900 XTX

کمپانی AMD پس از مدت ها تلاش برای تولید محصولاتی مناسب برای رقابت با سری RTX 40 انویدیا، کارت گرافیک RX 7900 XTX و RX 7900 XT را با معماری ریز پردازنده RDNA3 در صف عرضه به بازار دارد. به تازگی تصاویر و مشخصات دو کارت جدید ای ام دی در اختیار رسانه ها قرار گرفته که اطلاعات قابل توجهی را ارائه می دهد.

مهم ترین نکته ظاهری که می توان از تصاویر کارت گرافیک RX 7900 XTX مشاهده کرد، بورد قرمز رنگ به یاد سال های دور است و به نوعی کمپانی AMD قصد دارد تا رنگ رسمی برند خود را به وضوح در معرض دید قرار دهد. خنک کننده مرجع AMD مشابه ایرکولر نسل گذشته بوده و از سه عدد فن بهره می برد. خنک کننده مورد استفاده توسط ای ام دی از نوع سه اسلاتی است، اما طول بیشتری نسبت به پرچمدار نسل گذشته یعنی RX 6900 XT دارد.

 

انتشار تصاویر و مشخصات کارت گرافیک RX 7900 XTX

 

پره های آلومینیومی هیت سینک خنک کننده نسبت به نسل گذشته، اندکی ضحیم تر بوده و به نظر می رسد که از بدنه کارت خارج شده است. لوله های انتقال حرارت نیز در میان هیت سینک آلومینیومی قرار گرفته اند که به وضوح در دید مستقیم کاربران قرار ندارد. توان مورد نیاز کارت گرافیک RX 7900 XTX توسط دو کانکتور ۸ پین پاور تامین می شود و بر خلاف شایعات قبلی، اثری از کانکتور ۱۶ پین  ۱۲VHPWR وجود ندارد.

 

انتشار تصاویر و مشخصات کارت گرافیک RX 7900 XTX

 

نسخه مرجع کارت گرافیک RX 7900 XTX به عنوان پرچمدار جدید ای ام دی فاقد بک پلیت بوده که دلیل اصلی آن، در دسترس بودن فضای پشت بورد و هدرها به منظور سهولت کار توسعه دهندگان AIB و OEM است تا محصولات اختصاصی خود را تولید کنند. دو کارت جدید AMD بر اساس لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC و با استفاده از تراشه گرافیکی NAVI 31 می شوند. کارت RX 7900 XT به تعداد ۱۰۷۵۲ هسته پردازشی مجهز شده و با برخورداری از ۲۰ گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR6 و فرکانس موثر ۲۰ گیگابیت بر ثانیه می تواند پهنای باند ۸۰۰ گیگابایت بر ثانیه را در دسترس کاربران حرفه ای قرار دهد.

پهنای باند این کارت توسط رابط ۳۲۰ بیتی در اختیار کاربران و توسعه دهندگان قرار می گیرد. تعداد هسته های پردازشی در کارت گرافیک RX 7900 XTX برابر با ۱۲۲۸۸ بوده و ۲۴ گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR6 در این محصول به کار رفته است. با توجه به فرکانس موثر ۲۰ گیگابیت بر ثانیه، پهنای باند قابل قبول ۹۶۰ گیگابایت بر ثانیه توسط رابط ۳۸۴ بیتی ارائه می شود. پیش بینی می شود که محصولات جدید AMD در تاریخ ۳ نوامبر به صورت رسمی معرفی شوند و رقابت جذاب آنها با RTX 4080 و RTX 4090 ابعاد جدیدی به خود بگیرد.

1 دیدگاه برای “انتشار تصاویر و مشخصات کارت گرافیک RX 7900 XTX

  1. اشتراک‌ها: مقایسه عملکرد RX 7900 XTX و RTX 4090 در بازی ها - آی تی خرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *