انواع و نحوه استفاده از خمیر سیلیکون

انواع خمیر سیلیکون

همانطور که گفته شد خمیرهای سیلیکون بر ۳ پایه هستند. فلز، سرامیک و سیلیکون. فلز: جزو بهترین هاست و قیمت بالایی دارد. در این نوع علاوه بر مواد اولیه از ترکیبات پودر فلز (نقره) استفاده میشود. این موضوع موجب جذب و دفع بهتر حرارت میشود. سرامیک: این نوع نیز پر استفاده می باشد، نسبت به پایه فلز خنک کنندگی کمتری دارد و البته قیمت معقول تری دارد و کاربران بسیاری از آن استفاده می‌کنند. سیلیکون: در ویدیو پیوست گفته می شه که بدرد نمیخوره ! اما چرا ؟ این نوع خمیر در جهان محبوبت بالایی دارد ولی موضوع مهم این است که به صورت عمده و زیاد تولید نمی‌شود و جنس اصلی با محصول موجود در بازار جهانی و داخلی از نظر کارایی و قیمتی بسیار متفاوت است. گفتنی است که تمامی انواع محصولات تقلبی در بازار هستند که می‌توانند باعث آسیب دیدن قطعه شما شوند. در نتیجه سعی کنید از برند های معتبر مانند گریزلی یا کولرمستر استفاده کنید.

انواع و نحوه استفاده از خمیر سیلیکون

کاربرد خمیر سیلیکون

خمیر سیلیکون علاوه بر اینکه رسانای حرارتی میباشد، بین منبع حرارتی و هیت سینک قرار میگیرد و شکاف‌های نانومتری هوا را از بین میبرد و باعث انتقال حرارت می‌شود.

نحوه استفاده خمیرهای سیلیکون

خمیر به اندازه ای مشخص باید روی cpu قرار بگیرد و میزان و معیار آن به این صورت است که همه جای cpu یکسان پوشیده شود و از کناره های cpu بیرون زده نشود. مدل های متفاوتی وجود دارد که از انها کم و بیش استفاده می‌شود. در ادامه چند مدل را بررسی خواهیم کرد. تک نقطه : یک نقطه کوجک خمیر در وسط cpu استفاده می‌شود. این روش درستی نیست زیرا مقداری کم تر از استاندارد لازم استفاده می‌شود و کل سطح cpu را پوشش نمی‌دهد. پنج نقطه : یک نقطه در وسط و هر گوشه cpu یک نقطه گذاشته می‌شود. نسبت به حالت قبلی بهتره ولی ایده آل نیست. شاید در این حالت خمیر کل سطح cpu را در بر بگیرد اما میزان خمیر در همه جا یکسان نیست. تک خط : یک خط عمودی در وسط cpu کشیده می‌شود. این حالت مانند تک نقطه اساسا با مشکل مواجه است، و کناره های cpu خالی میماند. ضربدر : این حالت یکی از درست ترین و بهترین روش هاست. خمیر کل فضای cpu را به صورت یکسان پوشش می‌دهد. در حالتی دیگر مقداری معیین خمیر بر روی cpu قرار میگیرد و کارتی یکسان بر روی سطح cpu پخش می‌شود. این حالت توصیه نمی‌شود زیرا لازمه آن تجربه و دانستن میزان خمیر سیلیکون است.

تماشا کنید ویدئو خمیرسیلیکون رو:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *