بررسی TORX FAN 5.0 از کمپانی MSI

تاریخچه TORX FAN

TORX FAN که در انحصار msi و تولید شده توسط خودش هست در سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ در سری کارت گرافیک های سری GTX900 بکار برده شد، این نوع فن در اولین سری خود با طراحی متفاوت تیغه ها و سطح صیقلی خود باعث بهینه شدن علمکرد فن و میزان بیشتر جریان هوا به سوی هیت سینک شد. در این نسل طراحی تیغه ها سنتی بود اما  msi لبه تیغه ها را به صورت شکسته و خم در آورد. این سری از فن ها هم برای کارت گرافیک تولید شد هم به صورت نصب بر روی کیس، بعد از آن نسخه RGB فن کیس ها تولید و روانه بازار شد. این فن جوایز و موفقیتی جدید را برای msi در سال ۲۰۱۵ به ارمغان آورد.

بررسی TORX FAN 5.0 از کمپانی MSI

هنگام معرفی GTX10 کمپانی msi در گرافیک های خود سری دوم این فن را معرفی کرد؛ در این سری بخش هایی از تیغه صیقلی بود و یک بلبرینگ به آن اضافه شده بود که در نتیجه آن عملکرد بهتر و بیصدا تر بودن فن را شاهد بودیم. در این سری msi توانست از سراسر جهان جوایز بیشمار و ارزشمندی را دریافت کند.

در نسل بعدی گرافیک ها TRX20 برای اولین بار از تکنولوژی RT core استفاده شد و این ینی گرافیک ها احتباج به یک خنک کننده قوی تر داشتند؛ در سومین نسل TORX FAN، فن ها دارای یک تیغه سنتی به منظور جریان هوا و یک تیغه مدرن به منظور افزایش شدت جریان هوا بودند. در این سری طراحی تیغه مدرن نسبت به قبل متفاوت بود، بر روی تیغه ها دو باله اضافه شده بود که تمرکز آن بروی افزایش جریان هوا بود. نسل سوم TORX FAN نسبت به نسل قبلی خود ۱۵ درصد عملکرد بهتر داشت. این محصول جوایز بسیاری دریافت نمود و مدتها در محصولات msi استفاده شد.

در نسل RTX30، کمپانی msi نیز نسل جدید TORX FAN را رونمایی کرد؛ در این نسل تیغه ها به کلی تغییر کرد، اینبار msi طراحی سنتی و مدرن را به صورت حرفه ای کنار هم قرار داده بود، ظاهر تمام تیغه ها سنتی بود اما دارای لبه های صیقلی باریک و یک رینگ بود. لبه تیغه ها صیقلی بود تا جریان هوا را بیشتر کند و منحنی بودن تیغه ها باعث افزایش جریان هوا می‌شد اما برای ایجاد یک جریان به دور از تنش، تیغه ها به صورت دوتایی به یکدیگر متصل بودند. در این نسل تغییراتی در ساختار فن به وجود آمد که باعث افزایش طول عمر فن می‌شد.

بررسی TORX FAN 5.0 از کمپانی MSI

در نسل پنجم TORX FAN شاهد افزایش و بهبود عملکرد آن خواهیم بود، در این نسل تیغه ها به صورت ۳ تایی مشابه به نسل قبل به یکدیگر متصل شده‌اند و در بین هر ۳ تیغه متصل بهم یک بریدگی وجود دارد که باعث به وجود آمدن بیشتر گردش هوا می‌شود. فن نسل پنجم نسبت به چهارم دارای نویز و تنش کمتری می‌باشد و پایداری بیشتری در تهویه و انتقال گرما دارد. این فن ها در سری کارت گرافیک های RTX40 از کمپانی msi بکار رفته است.

بررسی TORX FAN 5.0 از کمپانی MSI

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *