۴ پرتاب فضایی که به زودی باید تماشا کنید

4 پرتاب فضایی که به زودی باید تماشا کنید

با وجود گذشت ۵۰ سال از اولین پرتاب فضایی و خروج انسان از جو زمین، پرتاب های جدیدی در راهند که جذابیت بیشتری را به وجود می آورند. نوع ماموریت فضاپیماهای جدید با نمونه های پیشین متفاوت بوده و اطلاعات بیشتری در خصوص سیاره های پیرامون در اختیار انسان قرار دارد. با این حال ۴ پرتاب فضایی جدید که به زودی انجام می شوند، پروژه های جذاب و نوآورانه ای به شمار می روند. در ادامه شما را با ۴ پروژه فضایی جدید که به زودی انجام می شوند، آشنا خواهیم کرد.

پرتاب فضایی Artemis 1 : تاریخ پرتاب ۱۶ نوامبر ۲۰۲۲

پرتاب فضایی Artemis 1 : تاریخ پرتاب ۱۶ نوامبر ۲۰۲۲

نزدیک ترین پرتاب فضایی پیش رو که ۳ روز دیگر انجام می شود، به نام Artemis 1 می تواند مهم ترین پروژه ناسا در یک دهه اخیر لقب بگیرد. این پروژه اولین پرتاب فضایی کامل است که شامل یک موشک چند مرحله ای عظیم می شود. اهداف پروژه با Saturn V که در دهه ۱۹۶۰ انجام شده بود، مشابه است و حمل انسان یا محموله های سنگین بر عهده آرتمیس ۱ قرار گرفته است. نسخه های اصلاح شده Artemis 1 که پس از پرتاب ۱۶ نوامبر رونمایی خواهند شد، برای ارسال محموله های سنگین مانند قطعات ایستگاه فضایی جدید و حتی حمل انسان به فضا استفاده می شوند.

پرتاب اولیه پروژه Artemis 1 بدون خدمه بوده و در حقیقت یک پروژه آزمایشی بسیار مهم به شمار می رود. هدف اصلی این پرتاب، کپسول فضایی خالی Orion است که در یک سفر ۲۸۰ هزار مایلی به ماه رفته و سپس به زمین باز می گردد. در صورتی که پروژه آرتمیس ۱ با موفقیت انجام شود، پروژه بعدی با نام Artemis 2 می تواند انسان ها را به فضا ببرد. پرتاب فضایی پیش رو در تاریخ ۱۶ نوامبر ۲۰۲۲ و راس ساعت ۱:۰۴ دقیقه بامداد به وقت شرقی انجام می شود.

پوشش زنده این پرتاب فضایی مهم در اپلیکیشن ناسا، وب سایت آژانس و کانال یوتیوب ناسا در دسترس خواهد بود. باید به این نکته اشاره کنیم که پرتاب آرتمیس ۱ بارها به دلایل متعددی از جمله شرایط بد آب و هوایی و مشکلات فنی به تعویق افتاده است. اولین زمان پرتاب در تاریخ ۲۹ آگوست ۲۰۲۲ تنظیم شده بود که به دلیل بروز مشکل در سیستم خنک کننده موتور لغو شد. ناسا در تاریخ ۲ سپتامبر دومین تلاش خود را انجام داد که این بار به دلیل نشت هیدروژن مایع در مرحله هسته متوقف گردید و موشک به ساختمان مونتاژ بازگشت.

مهم ترین دلیل بازگشت موشک به ساختمان مونتاژ، نزدیک شدن طوفان ایان به فلوریدا بود و ناسا برای جلوگیری از نابودی کامل پروژه خود، فضاپیمای Artemis 1 را به ساختمان مونتاژ منتقل کرد. هر چند موشک فضایی جدید ناسا به سکوی پرتاب منتقل شده، اما طوفان استوایی نیکول می تواند بار دیگر پرتاب جدید ناسا را متوقف کند.

پرتاب فضایی Cargo Dragon : تاریخ پرتاب ۱۸ نوامبر ۲۰۲۲

پرتاب فضایی Cargo Dragon : تاریخ پرتاب ۱۸ نوامبر ۲۰۲۲

فضاپیمای اسپیس ایکس با توجه به قرارداد منعقد شده با ناسا و با استفاده از دو فضاپیمای دراگون ۱ و دراگون ۲ در سال های اخیر به پرتاب محموله های متعدد به ایستگاه فضایی پرداخته است. پرتاب بعدی Cargo Dragon برای تاریخ ۱۸ نوامبر ۲۰۲۲ برنامه ریزی شده است. با وجود اینکه کپسول فضایی دراگون می تواند انسان ها را هم با خود حمل کند، اما پرتاب اولیه آن در سال ۲۰۲۰ بدون حضور انسان و فقط برای انتقال بار مورد استفاده قرار گرفت.

ماموریت فضایی SpaceX CRS-26 یک پرتاب فضایی بدون حضور خدمه برای تامین مواد و قطعات مورد نیاز ایستگاه فضایی با استفاده از کپسول Cargo Dragon خواهد بود. موشک فالکون ۹ وظیفه انتقال یک محموله شامل میکروسکوپ دستی قابل حمل برای بهبود تشخیص سلامت در فضا، آرایه های خورشیدی برای ایستگاه، آزمایش با گوجه فرنگی و مواردی دیگر را برعهده دارد. پروژه پرتاب جدید برای روز ۱۸ نوامبر ۲۰۲۲ برنامه ریزی شده و در مجتمع ۳۹A مرکز فضایی کندی ناسا انجام خواهد شد.

به احتمال فراوان، اسپیس ایکس پخش زنده ای را در کانال یوتیوب خود نشان خواهد داد و روند پرتاب ممکن است در برنامه ناسا، وب سایت آژانس و کانال یوتیوب ناسا نیز بارگذاری شود.

پرتاب فضایی Intuitive Machines Moon Payload: تاریخ پرتاب ۲۲ دسامبر ۲۰۲۲

پرتاب فضایی Intuitive Machines Moon Payload: تاریخ پرتاب ۲۲ دسامبر ۲۰۲۲

بخش دیگری از پروژه های ماه نوردی ناسا به خدمات باربری تجاری اختصاص دارد که به اختصار CLPS نامگذاری شده است. هدف اصلی این برنامه، قابلیت ارسال محموله ها توسط شرکت های خصوصی مانند SpaceX است تا محموله های باری توسط آنها به کره ماه ارسال شده یا ماموریت های علمی را به نیابت از سوی ناسا انجام دهند. مجموعه Intuitive Machines، یک شرکت اکتشاف فضایی مستقر در هیوستون تگزاس است که ماموریت های بعدی CLPS را بر عهده دارد.

پرتاب فضایی Payload شامل چهار محموله ناسا است که به سطح کره ماه می روند و ماموریت هایی را روی سطح ماه انجام می دهند. یکی از محموله های در نظر گرفته شده، یک ماهواره رله داده کوچک است. این آزمایش های بسیار مهم، داده های با ارزشی را برای استفاده در ماموریت های دارای خدمه و بدون خدمه ماه در آینده جمع آوری می کند. پرتاب پیش رو توسط موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس برای تاریخ ۲۲ دسامبر ۲۰۲۲ برنامه ریزی شده است.

با توجه به اینکه پرتاب ماشین های ماه نورد Payload توسط اسپیس ایکس انجام می شود، به احتمال فراوان پوشش زنده آن در کانال یوتیوب اسپیس ایکس یا در کانال ناسا قابل مشاهده خواهد بود.

تست پرواز خدمه بوئینگ : تاریخ پرتاب آوریل 2023

تست پرواز خدمه بوئینگ : تاریخ پرتاب آوریل ۲۰۲۳

اسپیس ایکس تنها شرکت آمریکایی برای انتقال انسان ها به فضا نیست و کمپانی بزرگ بوئینگ نیز با بهره گیری از فضاپیمای CST-100 Starliner شانس خود را امتحان خواهد کرد. فضایپمای بوئینگ شباهت هایی با اتاق فرماندهی SpaceX Dragon و Apollo دارد، اما ابعاد آن از هر دو مورد ذکر شده بزرگتر است. بوئینگ و ناسا پیش از این با همکاری یکدیگر دو پرواز فضایی بدون سرنشین انجام دادند، اما تلاش بعدی دارای خدمه خواهد بود.

اولین آزمایش پرواز خدمه بوئینگ با نام اختصاری (CFT) قرار است در آوریل ۲۰۲۳ و با پرتاب موشک Atlas V انجام می شود. ناسا دو نفر به نام های بری یوجین ویلمور و سونیتا ویلیامز را به عنوان خدمه انتخاب کرده که هر دو پیش از این در ماموریت های شاتل فضایی با مایکل فینکه به عنوان پشتیبان پرواز می کردند. اگر همه چیز در این پرتاب فضایی به خوبی پیش برود، استارلاینر به ایستگاه فضایی بین المللی پرواز کرده و پس از یک هفته با همان فضاپیما به زمین باز می گردد.

ناسا در وب سایت خود به این نکته اشاره کرده که فضانوردان CFT حدود دو هفته در ایستگاه فضایی زندگی و کار خواهند کرد. پس از پرواز موفق خدمه، ناسا برای تکمیل گواهینامه فضاپیمای استارلاینر و سیستم‌ های ماموریت‌ های چرخشی منظم خدمه به ایستگاه فضایی، مشغول به کار خواهد شد. تا زمان پرتاب فضایی CFT در آوریل ۲۰۲۳ زمان زیادی باقی مانده، اما به احتمال فراوان پوشش زنده این پرتاب مهم در اپلیکیشن ناسا، وب سایت آژانس فضایی و کانال یوتیوب ناسا پخش می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *