کیبورد مکانیکی بخریم یا کیبورد معمولی؟

کیبورد مکانیکی بخریم یا کیبورد معمولی؟

پس از انتظار مطلبی در مورد کیبورد های بی سیم و سیمی که به بیان نقاط مثبت و کاربرد هر کدام از آنها پرداختیم، اکنون نوبت به مقایسه دو مدل کیبورد مکانیکی و معمولی فرا رسیده است. هدف از کیبورد های معمولی، نمونه های دارای ساختار پایه یعنی Membrane یا غشایی است که در بسیاری از صفحه کلید های ارزان قیمت تا متوسط بازار مورد استفاد قرار می گیرند. در این مطلب ویژه با انواع سوییچ های مکانیکی و صفحه کلید های دارای ساختار سوئیج غشایی و قیچی شکل آشنا می شوید.

ساختار کیبورد قیچی شکل

ساختار کیبورد قیچی شکل

فضا برای نصب صفحه کلید روی لپ تاپ ها بسیار محدود بوده و بسیاری از مدل های موجود در بازار به کیبورد های قیچی شکل (Scissors) مجهزند که ارتفاع بسیار کمی دارند. عملکرد این نوع از سوییچ ها بسیار نرم و با تولید صدای ناچیز انجام می شود. به دلیل ارتفاع کم و در دسترس بودن کلیدها در یک سطح صاف، تایپ کردن با آنها بسیار آسان، سریع و در سکوت صورت می پذیرد. از این رو برخی از صفحه کلید های کامپیوتر نیز دارای سوییچ قیچی شکل بوده که برای ادارات و محیط های کاری با تعداد کارمند زیاد مناسب هستند.

سر و صدای زیاد کیبورد های غشایی و مکانیکی به هیچ وجه برای محیط های پر جمعیت اداری مناسب نبوده و خریداری کیبورد های قیچی شکل می تواند ایده مناسب تری به شمار آید. نویز کلید های قیچی شکل بسیار ناچیز بوده و صدای تایپ همزمان چندین صفحه کلید قیچی شکل با یک کیبورد مکانیکی برابری می کند. یکی از نکات مهم در خصوص کیبورد های Scissors عدم تعمیر پذیری آنهاست که در صورتی خرابی یک کلید، باید کل مجموعه صفحه کلید را تعویض کنید.

مقایسه سوییچ قیچی شکل با سوییچ پروانه ای اپل

هر چند تعمیر کردن صفحه کلید های ارزان قیمت و میان رده به هیچ وجه از نظر اقتصادی منطقی نیست و بهترین راهکار، تعویض کامل کیبورد است. طول عمر کیبورد های Scissors نسبت به نمونه های Membrane با کیفیت به مراتب کمتر است، البته باید به این نکته اشاره کرد که طول عمر انواع کیبورد مکانیکی از هر نمونه دیگری بیشتر است. کاربرد سوییچ های قیچی شکل در سال های اخیر همواره ثابت بوده و فقط یک نمونه اصلاح شده از آنها با نام سوییچ پروانه ای (Butterfly) توسط اپل در مک بوک رتینا سال ۲۰۱۵ معرفی شده است.

مدل لینک خرید
کیبورد بی سیم گرین GK102W با سوییچ قیچی شکل ثبت سفارش

سوییچ پروانه ای اپل شامل یک بخش متحرک به جای دو بخش متحرک در سوییچ های قیچی شکل می شود و عملکرد نرم و بی صدایی را ارائه می دهد. تنها نکته منفی در خصوص سوییچ های پروانه ای، جذب بیش از حذب گرد و خاک به دلیل فضای وسیع موجود بین بخش های مختلف سوییچ است. میزان فشار مورد نیاز برای عملکرد سوییچ های Scissors و Butterfly بسیار ناچیز بوده و با فرو رفتن حدود ۱ میلی متری کلید ها، می توانید به تایپ کردن و انجام امور روزمره با کامپیوتر شخصی و لپ تاپ خود بپرازید.

ساختار کیبورد معمولی (Membrane)

ساختار کیبورد معمولی (Membrane)

کیبورد های معمولی که دارای سوییچ غشایی یا Membrane هستند، پر فروش ترین و پر کاربرد ترین نوع صفحه کلید در سطح جهان شناخته می شوند. ساختار طراحی ساده، قابل استفاده برای کاربرد های مختلف، تنوع محصول فراوان و قیمت بسیار مناسب از ویژگی های مهم این نوع از کیبورد ها به شمار می روند. کیبورد های غشایی دارای شاسی چند تکه هستند که بخش های بیرونی از پلاستیک و شاسی داخلی به طور معمول از فلز تشکیل شده است.

هر چند در نمونه های ارزان قیمت شاهد به کارگیری ساختار کاملا پلاستیکی در صفحه کلید های غشایی هستیم که استفاده از پلاستیک برای ارزان سازی آنها اجتناب ناپذیر است. فاصله میان سوییچ و برد اصلی توسط یک لایه غشایی نرم، پُر شده تا عملکرد کلید ها در سطح قابل قبولی از نرمی و با صدای کمتر باقی بماند. بسیاری از صفحه کلید های مخصوص کامپیوتر شخصی دارای ساختار غشایی بوده و با قیمت مناسبی در دسترس کاربران قرار دارند.

مدل لینک خرید
کیبورد گرین GK401 با سوییچ Membrane ثبت سفارش
کیبورد گرین GK403 با سوییچ Membrane ثبت سفارش
کیبورد گرین GK701-RGB با سوییچ Membrane ثبت سفارش
کیبورد گرین GK703-RGB با سوییچ Membrane ثبت سفارش

البته قیمت صفحه کلید های Membrane با در نظر گرفتن برخی ویژگی ها مانند شاسی داخلی از فلز، نور پردازی RGB، کلید های مخصوص بازی یا مالتی مدیا و پشتیبانی از نرم افزار مدیریت برای شخصی سازی قابلیت ها افزایش می یابد و در نتیجه سطح کاربری آنها نیز به سمت گیمینگ سوق پیدا می کند. قابلیت جداسازی کلید ها برای تمیز کردن فضای مابین کلید و سوییچ ها وجود دارد و این کار به سادگی انجام می شود.

باید به این نکته اشاره کنیم که جداسازی کلید های مجهز به سوییچ قیچی شکل یا پروانه ای به زمان نیاز دارد، اما سخت ترین بخش ممکن، اسمبل کردن مجدد آنهاست که بسیار زمان بر و دشوار انجام می شود.

ساختار کیبورد ترکیبی (Hybrid)

ساختار کیبورد ترکیبی (Hybrid)

پس از روی کار آمدن انواع کیبورد مکانیکی و به دلیل قیمت بسیار بالای نمونه های اولیه، بسیاری از کاربران قادر به خریداری آنها نبودند. تجربه کیبورد های غشایی نیز برای کاربران حرفه ای چندان خوشایند نبود و از این رو کیبورد های ترکیبی یا Hybrid شکل گرفتند. ساختار آنها مابین نمونه های مکانیکال و غشایی بوده و از نظر ارتفاع، نوع عملکرد و صدای تولید شده از هر کلید، شباهت زیادی به صفحه کلید های مکانیکال دارد.

در حقیقت صفحه کلید های هایبریدی وظیفه انتقال تجربه ای ارزان قیمت و شبیه سازی شده از نمونه های مکانیکال را بر عهده دارند و در این زمینه نیز موفق عمل کرده اند. حس خوبی که توسط آنها منتقل می شود و قیمت بسیار منطقی در بازار های جهانی از جمله مزایای کیبورد های ترکیبی به شمار می روند. هر چند نمونه های هایبریدی بسیار کمی در بازار های جهانی وجود دارد و برندهای مطرح کمی در این حوزه فعالیت می کنند، اما در میان برند های کمتر شناخته شده می توانید محصول مورد نظر خود را خریداری کنید.

با بررسی محصولات موجود در بازار می توان گفت که نزدیک به ۱۰۰ درصد صفحه کلید های ترکیبی در حال حاضر به نور پردازی RGB مجهز شده و دارای کلید های مالتی مدیا یا گیمینگ هستند. قیمت هایبریدی های به مراتب کمتر از نمونه های مکانیکال بوده و اختلاف زیادی با محصولات مجهز به سوییچ های غشایی یا قیچی شکل ندارند. بیشترین بخش شبیه سازی عملکرد در انتقال صدای سوییچ ها و فشردن بیشتر کلید ها برای پاسخگویی در مقایسه با کیبورد های Mechanical خلاصه می شود.

ساختار کیبورد مکانیکی (Mechanical)

ساختار کیبورد مکانیکی (Mechanical)

مهم ترین ویژگی ظاهری کیبورد های مکانیکی، ارتفاع بلندتر کلیدها است و در نمونه های حرفه ای تر، این اختلاف ارتفاع بیشتر نمایان می شود. هر چند انواع مختلفی از سوییچ های مکانیکی وجود دارد که تفکیک آنها بر اساس رنگ سوییچ صورت می پذیرد. به عنوان مثال سوییچ های مکانیکی صفحه کلید شامل انواع آبی، قرمز، قهوه ای، مشکی، سفید و سبز می شود که هر کدام از آنها دارای نوع بازخورد و میزان نویز تولیدی متفاوت نسبت به یکدیگر هستند.

میزان ارتفاع و هر کدام از سوییچ ها نیز با یکدیگر متفاوت بوده و بر همین اساس، میزان فشار روی سوییچ برای دریافت بازخورد نیز تفاوت دارد. با توجه به ساختار سوییچ ها، با فشردن هر کدام از آنها، بازخورد متفاوتی از نظر میزان نویز و احساس پس از فشردن کلید ها دریافت می کنید. به عنوان مثال سوییچ های آبی احساس سنگینی بیشتری را القا می کنند و برای عملکرد آنها باید فشار بیشتری را اعمال کنید.

مدل لینک خرید
کیبورد مکانیکی گرین GK803-RGB ثبت سفارش
کیبورد مکانیکال گرین GK802-RGB ثبت سفارش
کیبورد مکانیکی گرین GK801-RGB ثبت سفارش
کیبورد مکانیکی گیمینگ MSI VIGOR GK80 ثبت سفارش

سوییچ های آبی رنگ در انواع کیبورد مکانیکی صدای بیشتری تولید کرده و به طور کلی حس نوستالژیک بهتری را القا می کنند. سوییچ های مکانیکی برای کاربرد گیمینگ مناسب بوده و به ندرت برای کاربرد های دیگر مانند تایپ کردن و انجام امور روزانه مورد استفاده قرار می گیرند. هر چند برخی سوییچ ها با نویز کمتر و میزان بازخورد لمسی کمتر تولید می شوند که برای کاربرد های چند منظوره مناسب هستند.

با این حال تایپ کردن با کیبورد های مکانیکی برای افراد مختلف، تجربه متفاوتی به شمار می رود و برخی از کاربران تایپ کردن با این نوع از صفحه کلید ها را خوشایند توصیف کرده و تعداد بیشتری از احساس ناخوشایند و پر تنش خود سخن گفته اند. به هر حال باید نتیجه گیری نهایی را انجام داده و صادقانه به این نکته اشاره کنیم که کاربرد اصلی صفحه کلید های مکانیکی در حوزه گیمینگ است. طول عمر کلید های غشایی و قیچی شکل بسیار کمتر از نمونه های مکانیکال بوده و گیمرها که استفاده بیشتری از برخی کلید های خاص (WASD و کلید های جهت نما) دارند، صفحه کلید های مکانیکال را ترجیح می دهند.

معرفی کیبورد مکانیکی گرین GK802-RGB

کاربرد انواع کیبورد مکانیکی

همانطور که در بخش های مختلف این مطلب اشاره کردیم، صفحه کلید های مکانیکال به طور اختصاصی برای گیمرها طراحی شده، اما بسیاری از افراد فعال در حوزه تولید محتوا، تدوین ویدئو و تولید موسیقی نیز از کیبورد های مکانیکال بهره می برند. سبک خاص طراحی، ظاهر زیبا، نور پردازی RGB، طول عمر بسیار بالای سوئیچ های مکانیکی و حس منحصر بفرد در استفاده از کلید های مکانیکال از جمله موارد مهم هستند که کاربران را نسبت به خریداری آنها تحریک می کند.

 

معرفی ۳ مدل کیبورد مکانیکی گرین سری ۸۰۰ + ویدئوی آنباکس و بررسی

 

یکی از مواردی که سبب می شود تا دست برخی از کاربران از انواع کیبورد مکانیکال دور بماند، قیمت بالای آنهاست. با ورود سه کیبورد مکانیکی جدید از برند گرین که قیمت بسیار مناسبی در مقایسه با سایر محصولات موجود در بازار دارند، بسیاری از کاربران می توانند این نوع از صفحه کلید ها را تجربه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *