آموزش تصویری ترفند های آپدیت ویندوز ۱۱

آموزش تصویری ترفند های آپدیت ویندوز ۱۱

آپدیت ویندوز که به طور معمول برای بهینه سازی وضعیت امنیت سیستم عامل و ارائه برخی قابلیت های جدید در رابط کاربری منتشر می شود، به چالش مهمی برای کاربران تبدیل شده است. هر چند در سال های اخیر، اخبار زیادی در خصوص مشکلات پیش آمده پس از انجام به روز رسانی ویندوز منتشر شده، اما مایکروسافت به انتشار به روز رسانی ها طبق برنامه از پیش تعیین شده ادامه داده است.

در این مطلب جامع به معرفی ترفند های مهم در خصوص آپدیت ویندوز ۱۱ می پردازیم که شما را در این بخش به یک کاربر حرفه ای تبدیل می کند. در این بخش می توانید مدیریت زمان بندی، کاهش مصرف اینترنت، نصب آپشنال آپدیت ها و متوقف سازی کامل به روز رسانی را آموزش ببینید.

صفحه اصلی آپدیت ویندوز 11

تصویر بالا، صفحه اصلی بخش آپدیت ویندوز ۱۱ است که گزینه های به نسبت کمی در نگاه اول دارد. اما با کلیک کردن روی هر کدام از بخش های موجود، به گزینه های بیشتری دست پیدا می کنید. در بخش بالا سمت چپ می توانید آخرین تلاش برای یافتن جدیدترین به روز رسانی را مشاهده کرده و در سمت راست نیز گزینه Check for updates را مشاهده می کنید. در صورتی که هیچ به روز رسانی جدیدی از آخرین زمان روشن بودن کامپیوتر شخصی یا لپ تاپ دریافت نشده و در صف دانلود قرار ندارد، با کلیک روی گزینه Check for updates روند بررسی به روز رسانی جدید به صورت دستی انجام می شود.

برخی از آپدیت های دارای حجم کمتر به صورت خودکار و فایل های حجیم به صورت دستی قابل دانلود هستند. به طور معمول به روز رسانی های مهم ویندوز به کاربران حق انتخاب می دهند تا در زمان مناسب نسبت به دانلود فایل ها اقدام کنند. در بخش More Options به گزینه های اصلی دسترسی پیدا می کنید که توضیح مختصر هر کدام از آنها را می توانید در ادامه مطالعه کنید:

  • Pause Update: متوقف کردن پروسه آپدیت ویندوز ۱۱ برای زمان مشخص از ۱ هفته تا ۵ هفته. در صورتی که قصد دارید روند به روز رسانی به حالت قبل باز گردد، گزینه Resume Updates را که به رنگ آبی نشان داده می شود، کلیک کنید.
  • Update History: در این بخش تاریخچه دریافت و نصب به روز رسانی های سیستم عامل مایکروسافت قابل مشاهده است.
  • Advanecd Options: مهم ترین بخش از گزینه های مدیریت به روز رسانی با کلیک روی این گزینه در دسترس قرار می گیرد. بخش های زیرین این منو به صورت مفصل در ادامه شرح داده می شود.
  • Windows Insider Program: با عضویت در برنامه ویندوز اینسایدر می توانید زودتر از سایر کاربران به فایل های آپدیت ویندوز ۱۱ دسترسی پیدا کنید. برای این کار باید یک اکانت مایکروسافت بسازید و سپس در برنامه ویندوز اینسایدر عضو شوید. این گزینه در اکانت مایکروسافت شما تعبیه شده است. هر چند دریافت زودتر از موعد به روز رسانی ها برای بررسی و گزارش مشکلات به مایکروسافت تعبیه شده و کاربران باید هرگونه ریسک ناشی از مشکلات آپدیت را قبول کنند.

گزینه های Advanced Options آپدیت ویندوز 11

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، مهم ترین گزینه های مدیریت آپدیت ویندوز ۱۱ در منوی Advanced Options تعبیه شده و در این بخش می توانید اقدامات مهمی در جهت بهینه سازی روند به روز رسانی انجام دهید. در ادامه گزینه های متعدد این بخش را مرور خواهیم کرد:

  • Recieve updates for other microsoft products: بسیاری از کاربران علاوه برای سیستم عامل، از دیگر اپلیکیشن های مایکروسافت نیز روی کامپیوتر شخصی و لپ تاپ خود بهره می برند. با فعال کردن این گزینه، به روز رسانی سایر محصولات و برنامه های مایکروسافت نیز در نوبت بررسی و دانلود قرار می گیرد.
  • Get me up to date: در صورتی که برای نصب آپدیت ویندوز ۱۱ و سایر برنامه های مایکروسافت عجله دارید، می توانید پروسه ریستارت دستی کامپیوتر شخصی یا لپ تاپ را حذف کرده و دستگاه شما بلافاصله پس از دانلود به روز رسانی، برای نصب کامل آن ریستارت می شود.
  • Download updates over metered connections: کاربران ایرانی که دارای اینترنت محدود از نظر حجم دانلود هستند، نباید این گزینه را فعال کنند و دلیل آن هم، در نظر گرفتن اینترنت نامحدود برای دانلود به روز رسانی ها توسط مایکروسافت است. در حقیقت با فعال کردن این گزینه، به مایکروسافت ثابت می کنید که اینترنت شما از نوع حجم نامحدود بوده و نیازی به در نوبت قرار دادن پروسه دانلود وجود ندارد.
  • Notify me when a restart is required to finish updating: تمامی به روز رسانی های اصلی و مهم مایکروسافت به ریستارت کردن کامپیوتر شخصی یا لپ تاپ نیاز دارند تا پروسه نصب به طور کامل انجام شود. با فعال کردن این گزینه، مایکروسافت به شما اطلاع می دهد که آپدیت جدید برای نصب کامل به ریستارت نیاز دارد.

Active Hours یا ساعت فعال دانلود به روز رسانی ویندوز 11

  • Active Hours: یکی از بهترین و مهم ترین قابلیت های بخش به روز رسانی سیستم عامل مایکروسافت، زمان بندی دانلود است. با توجه به حجم نامحدود اینترنت در ساعات روزانه و وجود بسته های به اصطلاح نامحدود اینترنت در ساعات شبانه (۱ تا ۱۱ صبح برای همراه اول و ۲ تا ۷ صبح برای ایرانسل)، دانلود آپدیت ویندوز ۱۱ در ساعات عادی سبب مصرف شدن حجم به نسبت زیادی از بسته اینترنت کاربران می شود. در نتیجه مایکروسافت این ویژگی را در نظر گرفته تا با قرار دادن زمان بندی مشخص، دانلود به روز رسانی در ساعات مشخصی انجام شود.

Optional updates در ویندوز 11

  • Optional updates: به روز رسانی سیستم عامل به طور معمول فقط هنگام نصب اولیه سیستم عامل شامل دانلود درایورهای سخت افزار کامپیوتر شخصی و لپ تاپ می شود و پس از آن هیچ درایوری آپدیت نمی شود. با این حال مایکروسافت می تواند به روز رسانی درایور ها، قابلیت های جدید رابط کاربری و به روز رسانی افزایش کیفیت کاربری را در دسترس کاربران قرار دهد. با ورود به این بخش می توانید لیست به روز رسانی های درایور و قابلیت های جدید را مشاهده و نسبت به دانلود و نصب آنها اقدام کنید.
  • Delivery Optimization: فعال نگه داشتن فایل های دانلود روی سرور یکی از وظایف مهم برای حفظ کاربران در یک پلتفرم دانلود است. مایکروسافت نیز از راهکار مشابه سرویس تورنت بهره می برد تا بخشی از فایل های دانلود شده توسط کاربران، روی سرور مایکروسافت بارگذاری شده و به این ترتیب فایل های دانلود، همواره تازه و سالم باقی می مانند. این کار حجم اینترنت به نسبت بیشتری را مصرف می کند و برای صرفه جویی در مصرف اینترنت، باید این گزینه را غیر فعال کنید. این گزینه به صورت پیش فرض در سیستم عامل ویندوز فعال بوده و پیش از بررسی و دانلود به روز رسانی، باید آن را غیر فعال کنید.

 

آموزش حل مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری کامپیوتر و لپ تاپ

 

  • Recovery: برای راه اندازی مجدد سیستم عامل با قابلیت حذف یا عدم حذف اپلیکیشن ها و درایور های نصب شده، یکی از مهم ترین گزینه های بخش Recovery به شمار می رود. گزینه های جانبی استارت آپ مانند فعال کردن رابط UEFI در سیستم عامل و بازگشت سیستم عامل به یک تاریخ خاص در این بخش تعبیه شده اند.
  • Restart apps: راه اندازی مجدد اپلیکیشن ها پس از نصب آپدیت ویندوز ۱۱ به عملکرد بهتر و سریع تر برخی از آنها منجر می شود و مایکروسافت این ویژگی را در دسترس کاربران قرار داده است. هر چند به طور کلی نیازی به فعال کردن آن وجود ندارد و یکی از بخش های نه چندان ضروری به روز رسانی سیستم عامل مایکروسافت به شمار می رود.

آموزش غیر فعال کردن آپدیت ویندوز 11

آموزش غیر فعال کردن آپدیت ویندوز ۱۱

بسیاری از کاربران به دلایل مختلف نیازی به دانلود به روز رسانی های مایکروسافت ندارند و ترجیح می دهند که سیستم عامل آنها هرگز آپدیت نشود. برای این کار باید به بخش Task Manger در رابط کاربری بروید. برای این کار می توانید روی آیکون استارت راست کلیک کرده و گزینه Task Manger را انتخاب کنید. استفاده از کلید های ترکیبی Ctrl+Alt+Del نیز شما را به این بخش منتقل می کند. در صورتی که برای اولین بار به بخش Task Manager می روید، پیش نمایش بسیار ساده ای از اپلیکیشن های در حال اجرا نشان داده می شود و با کلیک روی گزینه More details به محیط کاربری کامل بخش تسک منیجر دسترسی پیدا می کنید.

سپس به منوی Services که در انتهای برگه ها وجود دارد، بروید. در ادامه روی گزینه Open Services کلیک کنید تا لیست کامل سرویس های سیستم عامل در یک پنجره جدید بارگذاری شود.

در پنجره جدید، گزینه Windows Update را پیدا کرده و با دابل کلید روی آن وارد بخش تنظیمات شوید. در حالت عادی، مشخصات اولیه از وضعیت دریافت آپدیت ویندوز ۱۱ قابل مشاهده است.

در این پنجره جدید به گزینه های نهایی برای مدیریت دریافت به روز رسانی سیستم عامل دسترسی دارید. برای غیر فعال کردن دائمی آپدیت باید روی گزینه Startup type کلیک کرده و سپس گزینه Disabled را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه، وضعیت بررسی به روز رسانی ویندوز به حالت غیر فعال می رود. سپس روی گزینه Stop کلیک کنید تا پروسه در حال اجرای بررسی به روز رسانی نیز متوقف شود. در نهایت با کلیک روی OK تنظیمات شما فعال می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *