پردازنده AMD با قدرت پردازش ۱ میلیارد عملیات در ثانیه

پردازنده AMD با قدرت پردازش 1 میلیارد عملیات در ثانیه

کمپانی AMD در تلاش برای عرضه پردازنده ۹۶ هسته ای جدید خود با نام رمز Storm Peak است که رقیب ویژه پردازنده های سری Sapphire Rapids خواهد بود. هر چند رقیب اینتلی در قوی ترین نسخه به تعداد ۶۰ هسته و ۱۲۰ رشته پردازشی مجهز خواهد بود، اما نماینده AMD پای خود را فراتر گذاشته و با در اختیار داشتن ۹۶ هسته و ۱۹۲ رشته پردازشی می تواند قدرت بی نظیری را ارائه دهد.

پردازنده های دارای تعداد هسته های بالا به طور معمول در سیستم های ورک استیشن حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرند و کاربرانی که به این محصولات نیاز دارند، برای در اختیار گرفتن بالاترین سطح از قدرت پردازشی حاضر به پرداخت هزینه های هنگفت هستند. نمونه های آزمایشی مهندسی پردازنده های Ryzen Threadripper از سری Ryzen 7000 که به زودی وارد بازار های جهانی می شوند، به تازگی توسط یک کاربر در پایگاه داده پردازنده ها ثبت شده است.

محصولات ثبت شده شامل یک پردازنده دارای ۹۶ هسته و ۱۹۲ رشته پردازشی با کد مدل AMD Eng Sample: 100-000000884-20_Y و AMD Eng Sample: 100-000000884-21_N و یک پردازنده دارای ۶۴ هسته و ۱۲۸ رشته پردازشی با کد مدل AMD Eng Sample: 100-000000454-20_Y می شود. به نظر می رسد که پردازنده های Storm Peak نسخه هایی مبتنی بر محصولات خانواده EPYC Genoa به شمار می روند که دارای فرکانس کاری بالاتر خواهند بود.

 

پردازنده AMD با قدرت پردازش 1 میلیارد عملیات در ثانیه

 

فروش سری جدید از انواع پردازنده AMD برای سیستم های ورک استیشن به طور حتم دارای شرایط خاصی خواهد بود و به نظر می رسد که شرایط مشابهی با Ryzen Threadripper 5000 مبتنی بر معماری AMD Zen 3 رخ خواهد داد. به این ترتیب AMD در مرحله اول، پردازنده های خود را در اختیار شرکت های تولید کننده کامپیوتر های آماده از جمله Lenovo قرار خواهد داد و ۶ ماه پس از آن، کاربران عادی هم قادر به خریداری پردازنده ها خواهند بود.

مشخصات فنی پردازنده های جدید AMD به شدت جالب توجه بوده و می توان به پشتیبانی از حافظه های رم DDR5 با ساختار چینش ۱۲ کاناله (زیر کانال های ۴۰×۲۴ بیت) و ۱۶۰ مسیر اختصاصی PCI Express 5.0 اشاره کرد. با توجه به ۱۶۰ مسیر اختصاصی PCIe 5.0 کاربران می توانند از حداکثر ۱۰ کارت گرافیک با پهنای باند کامل رابط x16 بهره مند شوند. تعداد زیادی از درایو های ذخیره سازی مبتنی بر PCIe Gen 5 x4 NVMe یا سایر تجهیزات دارای پهنای باند بالا توسط دو پردازنده AMD با نام رمز Storm Peak پشتیبانی می شوند.

به نظر می رسد که AMD برای پشتیبانی از پردازنده های ۶۴ و ۹۶ هسته ای جدید خود، سوکت پردازنده و چیپ ست مادربورد اختصاصی از نوع SP5 را توسعه دهد. زمان دقیق عرضه و قیمت نهایی محصولات جدید ای ام دی در حال حاضر مشخص نیست و به احتمال فراوان تا پایان سال جاری میلادی اخبار بیشتری در خصوص آنها منتشر می شود. البته طبق نقشه راه AMD که پیشتر در اختیار رسانه ها قرار گرفته بود، محصولات Ryzen Threadripper 7000 در سال ۲۰۲۳ به بازار عرضه خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *