چیپ ست حافظه GDDR6W سامسونگ چه مشخصاتی دارد؟

چیپ ست حافظه GDDR6W سامسونگ چه مشخصاتی دارد؟

توسعه فناوری های گرافیکی و نمایشگر پیشرفته که امروزه برای کاربرد متاورس و تجربه های نوین مورد استفاده قرار می گیرند، نیازمند پهنای باند حافظه بیشتر و پردازش سریع تر دستورات است. چیپ ست های حافظه GDDR6W سامسونگ با ارائه پهنای باند دو برابر نسبت به چیپ ست های حافظه GDDR6 و همچنین حجم های بیشتر می تواند برای کاربرد های نوین در دسترس کاربران و صنایع تجاری مختلف قرار گیرد.

شبیه سازی، یادگیری ماشین و متاورس به عبارات جا افتاده ای در ذهن کاربران تبدیل شده اند و کمتر کسی را می توان پیدا کرد که این موارد را نشنیده یا در مورد آنها اطلاعاتی نداشته باشد. تبدیل کاربرد تجهیزات امروزی به کاربرد های نوین نیازمند به روز رسانی سخت افزار داخلی بوده و چیپ ست های حافظه GDDR6W سامسونگ نیز یکی از همین اجزای مورد نیاز به شمار می رود. با روی کار آمدن فناوری های گرافیکی جدید مانند ردیابی پرتو (Ray Tracing) و اشتیاق کاربران به استفاده از آن در بازی های نسل جدیدِ دارای جزئیات گرافیکی سطج بالا، چیپ ست های حافظه GDDR6W سامسونگ می تواند نقش پر رنگی را در ارائه پهنای باند بالاتر نسب به حافظه GDDR6 بازی کند.

ردیابی پرتو جمع آوری اطلاعات نور را برای تعیین رنگ هر پیکسل از طریق محاسبه سریع و بی درنگ امکان پذیر می کند. این نوع از محاسبات به محاسبه تقریباً همزمان مقادیر قابل توجهی از داده ها بین ۶۰ تا ۱۴۰ صفحه که به اندازه یک ثانیه از یک صحنه درون بازی ارزش گذاری شده، نیاز دارد. علاوه بر این رزولوشن صفحه نمایش های امروزی در حال افزایش و ارتقا به سمت ۴K و ۸K بوده و از سوی دیگر، گیمرها و کاربران حرفه ای نیز به سمت نمایشگرهای دارای نرخ تازه سازی بالاتر تمایل پیدا کرده اند.

 

چیپ ست حافظه GDDR6W سامسونگ چه مشخصاتی دارد؟

 

افزایش وضوح تصویر به ۴K یا ۸K نیازمند افزایش پهنای باند حافظه گرافیکی به حداقل دو برابر بوده و به این ترتیب باید از حافظه های سریع تر و دارای حجم بیشتر استفاده کرد. از سوی دیگر نرخ فریم مورد نیاز برای اجرای بهینه و روان بازی ها نیز افزایش یافته و گیمرها ترجیح می دهند عناوین مورد علاقه خود را با فریم بالاتری اجرا کنند. چیپ ست های حافظه GDDR6W بر پایه فناوری حافظه GDDR6 (x32) و معرفی فناوری FOWLP (مخفف Fan-Out Wafer-Level Packaging) طراحی و تولید شده اند.

از زمان معرفی چیپ ست های GDDR6 پیشرفت های قابل ملاحظه ای صورت گرفته و ماه جولای گذشته نیز نمونه های دارای فرکانس کاری ۲۴ گیگابیت بر ثانیه توسط سامسونگ تولید شدند که سریع ترین نوع حافظه گرافیکی با بهره گیری از فناوری DRAM به شمار می روند. با معرفی چیپ ست های حافظه GDDR6W سامسونگ، پهنای باند به دو برابر افزایش یافته و حجم حافظه نیز در همان سطح چیپ ست های GDDR6 باقی مانده است.

با توجه به فناوری ساخت و ساختار معماری مشابه، می توان از چیپ ست های جدید در محصولات سازگار با GDDR6 نیز استفاده کرد. با تغییرات به وجود آمده، حجم هر چیپ ست حافظه DRAM از ۱۶ گیگابایت به ۳۲ گیگابایت و تعداد دستورات ورودی و خروجی نیز از ۳۲ به ۶۴ گیگابایت افزایش یافته است. به این ترتیب برای دستیابی به حجم و پهنای باند حافظه مشابه، به ۵۰ درصد فضای برد کمتر نیاز دارید.

 

چیپ ست حافظه GDDR6W سامسونگ چه مشخصاتی دارد؟

 

فناوری جدید GDDR6W می تواند از پهنای باند در سطح HBM در سطح سیستم پشتیبانی کند.چیپ ست های حافظه HBM2E دارای پهنای باند ۱٫۶ ترابایت بر ثانیه بر اساس ورودی/خروجی در سطح سیستم ۴K و نرخ انتقال ۳٫۲ گیگابیت بر ثانیه در هر پین است. از سوی دیگر، چیپ ست های حافظه GDDR6W سامسونگ می‌تواند پهنای باند ۱٫۴ ترابایت بر ثانیه را بر اساس ورودی/خروجی ۵۱۲ سطح سیستم و نرخ انتقال ۲۲ گیگابیت بر ثانیه در هر پین تولید کند. علاوه بر این، از آنجایی که GDDR6W تعداد ورودی/خروجی را در مقایسه با استفاده از HBM2E به حدود ۱/۸ کاهش می‌دهد، لزوم استفاده از microbumps را از بین می‌برد. این موضوع سبب می شود تا استفاده از چیپ ست های حافظه جدید سامسونگ، بدون نیاز به لایه interposer مقرون به صرفه تر باشد.

کمپانی سامسونگ استاندارد سازی JEDEC را برای محصولات GDDR6W در سه ماهه دوم سال جاری تکمیل کرد. همچنین اعلام کرده که از طریق همکاری با شرکای سازنده پردازنده گرافیکی خود، کاربرد GDDR6W را در دستگاه‌ های کوچک مانند نوت‌ بوک‌ ها و شتاب‌ دهنده‌ های جدید با کارایی بالا برای برنامه‌ های هوش مصنوعی و HPC گسترش خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *