اولین تصویر و مشخصات تراشه ۴ نانومتری انویدیا AD104

اولین تصویر و مشخصات تراشه 4 نانومتری انویدیا AD104

اولین تصویر و مشخصات از تراشه ۴ نانومتری انویدیا AD104 منتشر شده که قرار است در کارت گرافیک نسل جدید این کمپانی یعنی RTX 4070 Ti مورد استفاده قرار گیرد. البته تراشه مورد نظر سومین چیپ ست بزرگ مبتنی بر معماری Ada Lovelace و لیتوگرافی ۴ نانومتری به شمار می رود. به نظر می رسد که این تراشه ابعاد کوچکتری نسبت به دو تراشه دیگر دارد و به طور حتم مشخصات آن تفاوت هایی با تراشه های دیگر انویدیا دارد.

ابعاد ۲۹۵ میلی متر مربع تراشه انویدیا AD104 در مقایسه با ابعاد ۶۰۸ میلی متر مربع در تراشه AD102 کمی بیشتر از ۵۰ درصد کوچک تر است. به نظر می رسد که این تراشه دارای ۳۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیارد ترانزیستور بوده و تمام ۶۰ عدد streaming multiprocessors به صورت فیزیکی فعال خواهند بود. این تراشه با توجه به وجود ۶۰ واحد SM می تواند تعداد ۷۶۸۰ هسته پردازشی CUDA را درون خود جای دهد.

در کنار این موارد باید به مشخصات دیگری از جمله ۶۰ هسته RT، تعداد ۲۴۰ هسته Tensor، تعداد ۲۴۰ واحد TMU و ۸۰ واحد ROP اشاره کرد. کمپانی انویدیا رابط حافظه را به ۱۹۲ بیت در مقایسه با محصولات مشابه نسل گذشته خود کاهش داده و نوع چیپ ست های حافظه مورد استفاده در آن نیز GDDR6X است. این در حالیست که محصولات نسل گذشته شامل GA104 دارای رابط حافظه ۲۵۶ بیتی بود.

 

اولین تصویر و مشخصات تراشه 4 نانومتری انویدیا AD104

 

حجم حافظه نهان سطح دوم یا همان L2 Cache برابر با ۴۸ مگابایت است که مقدار مناسبی به شمار می رود. فرکانس موثر حافظه در این محصول نیز در حدود ۲۱ گیگابیت بر ثانیه یا بیشتر از آن خواهد بود و مقدار دقیق آن در حال حاضر مشخص نیست. به نظر می رسد که اولین محصول مبتنی بر تراشه انویدیا AD104 همان کارت گرافیک RTX 4070 Ti خواهد بود که پیش از این قرار بود تحت نام RTX 4080 12GB وارد بازار شود.

انویدیا پس از حرف و حدیث های فراوان، سرانجام از تصمیم خود برای تولید دو نسخه ۱۲ و ۱۶ گیگابایتی RTX 4080 عقب نشینی کرده و قرار است نسخه ۱۲ گیگابایتی را تحت نام RTX 4070 Ti به بازار عرضه کند. به این ترتیب می توان گفت که عملکرد RTX 4070 Ti بر پایه تراشه انویدیا AD104 قدرت شگفت انگیزی از خود به نمایش می گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *