یک میلیارد ترانزیستور در پردازنده های اینتل تا سال ۲۰۳۰

یک میلیارد ترانزیستور در پردازنده های اینتل تا سال 2030

جدیدترین پیشرفت های تحقیقاتی اینتل نشان می دهد که این کمپانی بر اساس قانون مور که اصلی ترین ساختار توسعه پردازنده های این کمپانی به شمار می رود، تا سال ۲۰۳۰ قادر به قرار دادن ۱ میلیارد ترانزیستور در محصولات خود خواهد بود. در نشست بین المللی IEDM 2022 مدیران اینتل در خصوص پیشرفت های صورت گرفته در حوزه پکیج پردازنده توضیحاتی ارائه کرد که نشان دهنده استفاده از فناوری سه بعدی در ساخت لایه های مختلف CPU با افزایش ۱۰ برابری تعداد ترانزیستور است.

مواد جدید برای مقیاس بندی ترانزیستور دو بعدی فراتر از RibbonFET، از جمله مواد بسیار نازک با ضخامت فقط ۳ اتم تشکیل شده است. امکانات جدید در بهره وری انرژی و حافظه برای محاسبات با عملکرد بالاتر و پیشرفت هایی برای محاسبات کوانتومی از دیگر ویژگی های پردازنده های اینتل در سال ۲۰۳۰ میلادی خواهند بود. گری پاتون به عنوان معاون اینتل و مدیر کل بخش تحقیقات و طراحی اجزای سازنده در این نشست به نکات زیر اشاره کرده است:

 

یک میلیارد ترانزیستور در پردازنده های اینتل تا سال 2030

 

هفتاد و پنج سال پس از اختراع ترانزیستور، نوآوری محرک قانون مور همچنان به تقاضای روز افزون جهان برای پیشرفت محاسبات رسیدگی می کند. در کنفرانس IEDM 2022، اینتل هم پیشرفت های آینده نگرانه و هم پیشرفت های تحقیقاتی ملموس را به نمایش می گذارد که برای عبور از زمان حال و آینده مورد نیاز است. موانع موجود، این تقاضای سیری ناپذیر برای محاسبات سریع تر را برآورده می کند و قانون مور را برای سال های آینده زنده و به روز نگه می دارد.

در نشست IEDM 2022 که از تاریخ ۳ تا ۷ دسامبر برگزار می شود، دکتر آن کلهر به عنوان معاون اجرایی اینتل و مدیر کل توسعه فناوری به مناسبت گرامیداشت هفتاد و پنجمین سالگرد ترانزیستور، جلسه عمومی را در IEDM رهبری می کند. دکتر Kelleher مسیرهای رو به جلو را برای ادامه نوآوری در صنعت ساخت تراشه و پردازنده ترسیم می کند و اکوسیستم را حول یک استراتژی مبتنی بر سیستم هایی برای رسیدگی به تقاضای روز افزون جهان برای محاسبات و نوآوری موثرتر برای پیشرفت با سرعت قانون مور تشکیل می دهد. جلسه با عنوان “جشن ۷۵ سالگی ترانزیستور! نگاهی به تکامل نوآوری قانون مور” در ساعت ۹:۴۵ صبح بر اساس زمان اقیانوس آرام در روز دوشنبه ۵ دسامبر برگزار می شود.

 

یک میلیارد ترانزیستور در پردازنده های اینتل تا سال 2030

 

قانون مور برای رسیدگی به نیازهای محاسباتی سیری ناپذیر جهان حیاتی است، به این دلیل که افزایش مصرف داده و حرکت به سمت افزایش هوش مصنوعی بیشترین تقاضا را در سطح جهان به همراه دارد. نوآوری مستمر پایه گذار قانون مور است. بسیاری از نقاط عطف کلیدی نوآوری برای بهبود مستمر قدرت، عملکرد و هزینه در دو دهه گذشته، از جمله سیلیکون فشرده، دروازه فلزی Hi-K و FinFET در رایانه‌های شخصی، تراشه های گرافیکی و مراکز داده با گروه تحقیقاتی اجزای اینتل آغاز شد. تحقیقات بیشتر، از جمله ترانزیستور های گیت همه جانبه RibbonFET، فناوری انتقال قدرت PowerVia در پشت پرده و پیشرفت‌های بسته‌ بندی مانند EMIB و Foveros Direct، امروز در نقشه راه قرار دارند.

در IEDM 2022، گروه تحقیقاتی اینتل تعهد خود را به نوآوری در سه حوزه کلیدی از جمله فناوری جدید بسته بندی پیوند هیبریدی سه بعدی برای ادغام یکپارچه چیپلت ها. مواد بسیار نازک و مواد دو بعدی برای قرار دادن ترانزیستور های بیشتر روی یک تراشه و امکانات جدید در بهره وری انرژی و حافظه برای محاسبات با عملکرد بالاتر برای ادامه قانون مور نشان داد.

 

یک میلیارد ترانزیستور در پردازنده های اینتل تا سال 2030

 

محققان گروه تحقیقاتی اینتل، مواد و فرآیند های جدیدی را شناسایی کرده اند که مرز بین بسته بندی و سیلیکون را محو می کند. اینتل گام‌ های مهم بعدی را در سفر به گسترش قانون مور به یک میلیارد ترانزیستور های در یک پکیج، از جمله بسته‌ بندی پیشرفته‌ که می‌تواند به ۱۰ برابر چگالی اتصال اضافی دست پیدا کند، که منجر به تراشه‌های شبه یکپارچه می‌شود، آشکار کرده است. نوآوری های مواد اینتل همچنین گزینه های طراحی عملی را شناسایی کرده اند که می توانند الزامات مقیاس ترانزیستور را با استفاده از مواد جدید با ضخامت فقط ۳ اتم برآورده کنند و این شرکت را قادر می سازد تا به مقیاس گذاری فراتر از RibbonFET ادامه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *