انتشار مشخصات کارت گرافیک RTX 4070 و RTX 4070 Ti

انتشار مشخصات کارت گرافیک RTX 4070 و RTX 4070 Ti

انویدیا در حال آماده سازی دو کارت گرافیک جدید بر پایه معماری Ada Lovelace است که شامل کارت گرافیک RTX 4070 و RTX 4070 Ti می شود. هر دو محصول ذکر شده به احتمال فراوان در ماه ژانویه سال ۲۰۲۳ میلادی معرفی خواهند شد و شرکای تجاری انویدیا نیز کارت های مجهز به خنک کننده های اختصاصی خود را آماده کرده اند.

پیش از این برای اولین بار در سطح جهان اعلام کرده بودیم که کارت گرافیک RTX 4070 Ti همان نسخه لغو شده از کارت گرافیک ۱۲ گیگابایتی RTX 4080 خواهد بود که این موضوع به حقیقت پیوسته است. انویدیا در ابتدا اعلام کرده بود که دو نسخه از RTX 4080 را مجهز به ۱۲ گیگابایت و ۱۶ گیگابایت حافظه گرافیکی به بازار عرضه خواهد، اما مدتی بعد اعلام کرد که نسخه ۱۲ گیگابایتی تحت نام RTX 4080 تولید نخواهد شد.

کارت گرافیک RTX 4070 که از تراشه گرافیکی AD104-250-A1 بهره می برد، مشخصات به نسبت نزدیکی در مقایسه با نسخه قوی تر خود دارد. هر دو محصول بر اساس تراشه گرافیکی AD104 بر پایه لیتوگرافی ۴ نانومتری TSMC اما با کد متفاوت تولید می شوند. انویدیا در نسخه ۴۰۷۰ تعداد ۴۶ واحد SM و در نسخه Ti تعداد ۶۰ واحد SM را فعال کرده است.

 

مشخصات کارت گرافیک RTX 4070 و RTX 4070 Ti

 

تعداد هسته های پردازشی CUDA در کارت RTX 4070 برابر با ۵۸۸۸ اعلام شده و در نسخه Ti این تعداد برابر با ۷۶۸۰ است. تعداد هسته های Tensor در نسخه پایه برابر با ۱۸۴ و در نسخه Ti برابر با ۲۴۰ خواهد بود و تعداد هسته های ردیابی پرتو یا همان RT نیز به ترتیب ۴۶ و ۶۰ عدد اعلام شده است. دوازده گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR6X با فرکانس موثر ۲۱ گیگابیت بر ثانیه، رابط حافظه ۱۹۲ بیتی و پهنای باند ۵۰۴ گیگابایت بر ثانیه از جمله نقاط مشترک هر دو کارت گرافیک جدید انویدیا به شمار می روند.

فرکانس بوست هر دو نسخه از کارت گرافیک RTX 4070 انویدیا برابر با ۲۶۱۰ مگاهرتز اعلام شده و توان مصرفی آنها برای نسخه پایه برابر با ۲۵۰ وات و نسخه Ti نیز ۲۸۵ وات عنوان شده است. با بررسی مشخصات کارت های سری RTX 4070 و نسخه پیشین یعنی خانواده RTX 3070 می توان به این نتیجه رسید که در بخشی از مشخصات، برتری متعلق به نسل جدید و برخی مشخصات دیگر متعلق به نسل جدید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *