معرفی و مقایسه فناوری شبکه WiFi 6 و WiFi 5

معرفی و مقایسه فناوری شبکه WiFi 6 و WiFi 5

فناوری شبکه WiFi 6 به عنوان نسل جدید ارتباط بی سیم در تجهیزات شبکه شناخته می شود و مدت زیادی از حضور محصولات مبتنی بر آن در بازار نمی گذرد. در این مطلب جامع به معرفی و مقایسه فناوری های شبکه بی سیم وای فای ۶ و وای فای ۵ می پردازیم. به طور حتم با مطالعه این مقاله، دیدگاه شما نسبت به فناوری های شبکه تغییر خواهد کرد و به شکل بهتری اقدام به خرید محصولات مورد نیاز خود می کنید.

فناوری وای فای ۵ امکانات بسیار خوبی در مقایسه با نسل پیش از خود ارائه می داد، اما فناوری جدید می تواند سرعت اینترنت بیشتر، راندمان بالاتر و مدیریت بهتر اتصالات بی سم همزمان بیشتر را در دسترس کاربران حرفه ای قرار دهد. در حال حاضر تجهیزات شبکه امروزی بر اساس دو استاندارد فناوری شبکه WiFi 6 و WiFi 5 دسته بندی می شوند و تنوع قابل قبولی نیز در بازار های جهانی وجود دارد.

فناوری WiFi 5 چیست؟

فناوری WiFi 5 چیست؟

این تکنولوژی شبکه که برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ معرفی شد، در حقیقت پنجمین نسل از ارتباط بی سیم شبکه به شمار می رود و نام آن بر اساس استاندارد IEEE به صورت ۸۰۲٫۱۱ac شناخته می شود. استاندارد جدید در مقایسه با شبکه وای فای ۴ با نام ۸۰۲٫۱۱n امکانات بیشتری را ارائه می دهد و سرعت انتقال داده در آن به یک گیگابیت بر ثانیه افزایش یافته است.

فناوری شبکه وای فای ۵ همچنین می تواند از باند فرکانس ۵ گیگاهرتز برای انتقال داده پشتیبانی کند و فناوری های دیگر شامل Beamforming (متمرکز سازی ارسال امواج به دستگاه های در حال کار)، کانال جدید ۱۶۰ مگاهرتزی، چهار جریان بی سیم و فناوری MU-MIMO (پشتیبانی از چند کاربر، چند ورودی و چند خروجی) توسط آن ارائه می شود.

فناوری WiFi 6 چیست؟

فناوری شبکه WiFi 6 چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، فناوری شبکه Wi-Fi 6 یا استاندارد ۸۰۲٫۱۱ax به عنوان ششمین نسل از شبکه بی سیم و جانشین مستقیم وای فای ۵ در سال ۲۰۲۰ میلادی معرفی شده است. شبکه بی سیم جدید با افزایش توان عملیاتی آن برای مقابله بهتر با Wi-Fi 5 ساخته شد. افزایش تعداد دستگاه‌ های بی‌ سیم در خانه‌ ها و دفاتر شرکت‌ ها و گسترش یافتن تجهیزات نوین از جمله محصولات اینترنت اشیا مانند وسایل خانه هوشمند از مهم ترین دلایل شکل گیری وای فای ۶ به شمار می روند.

شبکه بی سیم Wi-Fi 6 از هر دو باند فرکانس بی سیم ۲٫۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز برای انتقال داده استفاده می کند و چندین مورد بهینه سازی را نسبت به نسل های قبلی از جمله OFDMA (دسترسی چندگانه تقسیم فرکانس)، نسخه بهبود یافته MU-MIMO و Target Wake ارائه می دهد. ویژگی Target Wake Time برای صرفه جویی در باتری دستگاه های تلفن همراه و اینترنت اشیا و رمزگذاری WPA3 برای امنیت بهتر از دیگر ویژگی های مهم و قابل توجه به شمار می روند. همه این موارد ارتقا سبب می شود تا فناوری شبکه WiFi 6 یک گام قابل توجه در پیشرفت و توانایی ارائه سرعت های بهتر به دستگاه های متصل بردارد.

فناوری شبکه WiFi 6 در مقایسه با WiFi 5

فناوری شبکه WiFi 6 در مقایسه با WiFi 5

همانطور که می دانید، شبکه بی سیم WiFi 6 بر پایه WiFi 5 ساخته شده است. در نتیجه، شباهت های زیادی بین هر دو نسل شبکه بی سیم وجود دارد. همانطور که گفته شد، شبکه وایرلس نسل ششم نسخه های بهبود یافته ای از چندین فناوری Wi-Fi 5 را ارائه می دهد که به آن اجازه می دهد تا نیازهای شبکه های بی سیم مدرن را به شکلی بهتری و کارآمدتر برآورده کند. برخی از مهم ترین تفاوت های بین دو نسل وای فای در توانایی آنها برای اتصال به تعداد زیادی دستگاه، استفاده از باندهای فرکانس بی سیم، توانایی انتقال یا دریافت جریان های متعدد داده، سرعت داده و پشتیبانی MIMO است.

یکی از نکات برجسته فناوری شبکه WiFi 6، تکنولوژی OFDMA است. این نوعی از فناوری OFDM (مالتی پلکسی تقسیم فرکانس) است که در Wi-Fi 5 وجود دارد. فناوری OFDMA به Wi-Fi 6 با رمزگذاری کارآمد داده و استفاده بهتر از طیف بی سیم با امکان اشتراک گذاری همزمان یک کانال به حداکثر ۳۰ دستگاه یا کاربر کمک می کند. به لطف این ارتقا، روترهای Wi-Fi 6 می توانند به شکل بهتر ازدحام شبکه ناشی از چندین درخواست همزمان از دستگاه های متصل و با تأخیر کمتر را مدیریت کنند.

در مقایسه دو نسل از این فناوری باید گفت که OFDM تنها می تواند به یک دستگاه در هر کانال متصل شود. بنابراین در رسیدگی به درخواست‌ های همزمان آنقدر کارآمد نبوده و نمی‌ تواند به تعداد زیادی از دستگاه‌ های متصل به‌ طور قابل اعتماد سرویس دهد. یکی دیگر از ویژگی های فناوری شبکه WiFi 6 که در دنیای واقعی تفاوت ایجاد می کند، پشتیبانی از هشت جریان وایرلس است. در مقایسه با چهار و هشت جریان وایرلس Wi-Fi 5، اکسس پوینت های Wi-Fi 6 می توانند به طور مداوم هشت جریان را ارائه دهند. این جریان ها اساسا خطوط داده هستند و خطوط داده بیشتر منجر به سرعت داده های سریعتر می شود.

مقایسه سرعت فناوری شبکه WiFi 6 و WiFi 5

مقایسه سرعت فناوری شبکه WiFi 6 و WiFi 5

همراه با پشتیبانی از باند فرکانس دوگانه، فناوری OFDMA و جریان‌های وایرلس بیشتر به Wi-Fi 6 کمک می‌کند حداکثر نرخ داده بالقوه ۹٫۶ گیگابیت بر ثانیه را ارائه دهد. از سوی دیگر، وای فای ۵ با سرعت ۶٫۹ گیگابیت بر ثانیه ضعیف تر عمل می کند. گفته شود که هیچ یک از نسل های شبکه بی سیم نمی توانند به حداکثر نرخ داده تئوری خود در استفاده در دنیای واقعی دست یابند. اما بدون شک با Wi-Fi 6 سرعت انتقال داده بسیار سریع تری نسبت به Wi-Fi 5 تجربه خواهید کرد.

بعلاوه، اجرای بهبود یافته MU-MIMO در وایفای ۶ از MU-MIMO uplink و MU-MIMO downlink پشتیبانی می کند. به این معنی که هر نقطه دسترسی Wi-Fi 6 می تواند همزمان داده ها را به چندین دستگاه انتقال داده و از آنها دریافت کند. در نتیجه، وای فای ۶ می‌تواند سرعت‌های افزایش‌ یافته‌ ای را ارائه دهد و به طور یکپارچه به چندین دستگاه پاسخ دهد. باید به این نکته اشاره کرد که وایفای ۵ فقط از downlink MU-MIMO پشتیبانی می کند.

در نهایت، ویژگی BSS Color Wi-Fi 6 فریم‌ های روتر همسایه‌ تان را علامت‌ گذاری می‌ کند تا روتر شما بتواند آن‌ ها و تداخل ناشی از آن‌ ها را نادیده بگیرد. این امر سبب می شود روترهای مبتنی بر فناوری شبکه WiFi 6 در آپارتمان ها و سایر تنظیمات با بسیاری از روتر های بی سیم در یک منطقه کوچکتر به شکل کارآمدتر فعالیت کنند.

توضیحاتی در مورد WiFi 6E

این روزها هر گونه مطالعه ای در مورد استاندارد های بی سیم انجام دهید، به احتمال فراوان در مورد چیزی که به نظر می رسد یک نسخه از وایفای ۶ به نام Wi-Fi 6E است، به نتیجه می رسید. این استاندارد جدید تر و فناوری پیش روی آن، یعنی Wi-Fi 7، پیشرفت‌های زیادی را نسبت به فناوری شبکه WiFi 6 ارائه می‌کند، اما بهترین مزایای آن‌ ها نیازمند دستگاه‌ های بی‌سیمی است که برای پشتیبانی از آن‌ ها ساخته شده‌اند.

در زمان نگارش این مقاله، تنها تلفن‌ های هوشمند، تبلت‌ ها و کامپیوتر های نسل جدید پیشرفته و گران قیمت از Wi-Fi 6E پشتیبانی می‌کنند و محصولات تجاری که از Wi-Fi 7 پشتیبانی می‌کنند، هنوز به بازار عرضه نشدند. بنابراین نگاه کردن به روتر های Wi-Fi 6E تنها زمانی ارزش دارد که به خریداری جدیدترین و بهترین فناوری‌ های موجود فکر کنید، یا اگر می‌ خواهید سرمایه‌ گذاری جدی برای محافظت از آینده انجام دهید.

آیا باید روتر خود را به فناوری شبکه Wi-Fi 6 ارتقا دهید؟

انتقال از روتر وایفای ۵ به وایفای ۶ (یا حذف Wi-Fi 5 در صورتی که از استانداردهای قدیمی تر استفاده می کنید) مزایای قابل توجهی دارد. با این حال، اینکه آیا زمان مناسبی برای ارتقای تجهیزات بی سیم شماست، بستگی به نیاز شما دارد. اول از همه، برای بهره مندی از مزایای بسیار زیاد این نسل، مانند افزایش عرض کانال و بهبود امنیت، به دستگاه های وایفای ۶ نیاز دارید. اگر روی سخت افزار های جدید زیادی با پشتیبانی از Wi-Fi 6 سرمایه گذاری کرده اید، روتر ارتقا یافته برای شما منطقی است.

با این حال، حتی اگر دستگاه‌ های زیادی با فناوری شبکه WiFi 6 ندارید، تعداد دستگاه‌ های بی‌سیم در خانه شما احتمالا به میزان قابل توجهی افزایش یافته است، به این معنی که به هر حال زمان خوبی برای انتقال به یک روتر وای فای ۶ است. شبکه بی سیم وایفای ۶ در مدیریت حجم زیادی از دستگاه‌های متصل بهتر از Wi-Fi 5 است. همچنین سرعت بهتر، تأخیر کمتر و عملکرد مطمئن‌ تری را تجربه خواهید کرد.

به علاوه، ارتقا به روتر Wi-Fi 6 نیز می‌تواند مفید باشد، اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید یا در یک مجتمع تجاری یا مرکز تجاری کسب‌ و کاری دارید که در آن تعداد زیادی روتر بی‌سیم را با سیگنال‌ های خود پر می‌ کنند. در مقایسه با Wi-Fi 5، روترهای بی سیم نسل ششم در مقابله با تداخل ایجاد شده توسط روتر های همسایه کارآمدتر عمل می کنند.
حتی اگر هیچ یک از این شرایط برای شما صدق نمی کند، اما روتر بی سیم شما قدیمی و ضعیف شده است، روتر مبتنی بر فناوری شبکه WiFi 6 سرمایه گذاری خوبی به شمار می رود، به خصوص اگر قصد دارید یک اتصال دارای پهنای باند سریعتر از ۵۰۰ مگابیت بر ثانیه را فراهم سازید. قیمت این روترها در حال کاهش است و شما می توانید یک روتر مستقل یا مش وای فای ۶ عالی در محدوده بودجه خود پیدا کنید. علاوه بر همه این موارد، برای دستگاه‌ های بی‌ سیمی که از Wi-Fi 6 پشتیبانی می‌کنند، مطمئن باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *