مشکل جدی در خنک کننده کارت گرافیک RX 7900 XTX

مشکل جدی در خنک کننده کارت گرافیک RX 7900 XTX

مدت زمان زیادی از عرضه کارت گرافیک RX 7900 XTX مبتنی بر معماری RDNA 3 به بازار نمی گذرد، اما در همین مدت کوتاه، گزارشات فراوانی مبنی بر مشکل خنک کننده این محصول منتشر شده است. به نظر می رسد که کمپانی AMD حساسیت کافی روی کیفیت ساخت خنک کننده و عملکرد آن به خرج نداده و دمای کارت جدید آنها به شدت بالا می رود.

در حالیکه بسیاری از کاربران در سال ۲۰۲۲ منتظر رونمایی رسمی و عرضه کارت گرافیک RX 7900 XTX به بازار بودند، اما واکنش آنها پس از خریداری و بررسی کارت به هیچ وجه رضایت بخش نبود. هر چند عملکرد کلی کارت قابل قبول بوده، اما مشکلات جدی در خنک کننده کارت، نمی تواند عملکرد پایدار و مداوم آن را تضمین دهد. فن های به کار رفته باید جریان هوای خنک را به سمت هیت سینک و لوله های انتقال حرارت منتقل کرده و جریان هوا را به سرعت از کارت گرافیک خارج کنند.

به نظر می رسد که مسیر درستی برای خروج جریان هوا تعیین نشده و بخش زیادی از گرما درون سیستم خنک کننده باقی می ماند. به تدریج مشکل حرارتی حادتر شده و کنترل دما به میزان زیادی غیر قابل کنترل می شود. گزارشات منتشر شده نشان می دهند که خنک کننده نسخه مرجع کارت گرافیک RX 7900 XTX دچار مشکلات جدی بوده و قادر به کنترل دمای کارت نیست.

 

مشکل جدی در خنک کننده کارت گرافیک RX 7900 XTX

 

بر اساس آزمایشات صورت گرفته، کارت گرافیک جدید AMD دارای خنک کننده معیوب بوده و به طور کلی نمی تواند دمای مناسبی را برای فعالیت مداوم فراهم سازد. به نظر می رسد که مشکلاتی در کانال ورود و خروج جریان هوا و همچنین میزان سیال درون لوله های انتقال حرارت وجود دارد. به این ترتیب سیال درون لوله ها در یک نقطه متمرکز شده و به خوبی درون لوله ها به گردش در نمی آید.

در نتیجه حرارت بسیار زیاد درون سیستم خنک کننده کارت گرافیک RX 7900 XTX باقی می ماند و پس از مدتی، سه عدد فن نصب شده روی ایرکولر مرجع AMD قادر به فعالیت صحیح نخواهد بود. حتی برخی از کاربران گزارش داده اند که نصب کارت به صورت عمودی، وضعیت خنک کنندگی بهتری را نسبت به نصب در حالت افقی به وجود می آورد.

به طور حتم شرکت های تولید کننده کارت گرافیک با بهره گیری از خنک کننده های اختصاصی خود می توانند این مشکل را برطرف سازند و کاربران نباید نگران عملکرد محصول جدید AMD باشند. با این حال عدم بررسی دقیق عملکرد خنک کننده توسط مهندسین ارشد AMD پیش از عرضه به بازار، بسیار تعجب برانگیز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *