۱۰ قابلیت مرورگر فایرفاکس که باید بدانید

10 قابلیت مرورگر فایرفاکس که باید بدانید

از زمان رونمایی مرورگر فایرفاکس حدود ۲۰ سال می گذرد و در سال های اخیر، قابلیت های بسیاری به آن اضافه شده تا تجربه کاربری بهبود یابد. در این مطلب ویژه از وب سایت آی تی خرید به معرفی ۱۰ ویژگی قابل توجه مرورگر FireFox می پردازیم که استفاده از آنها می تواند مشکلات کاربران را برطرف سازد.

۱۰ قابلیت مرورگر فایرفاکس که باید بدانید

۱۰- فقط بین صفحات بازدید شده جست و جو کنید

موضوع آزار دهنده ای که برای بسیاری از کاربران مرورگر های دیگر از جمله گوگل کروم و مایکروسافت اج رخ می دهد، در زمان جست و جو با تایپ کردن یک یا چند کلمه، چند صفحه پیشنهادی مرورگر نمایش داده می شود. نتایج جست و جو در این حالت به صورت مداوم با فشردن حرف یا کلمه جدید دچار تغییر می شود و از این رو احتمال انتقال به صفحه ناخواسته وجود دارد. مرورگر فایرفاکس برای بهبود این وضعیت، امکان سرچ کردن فقط بین صفحات بازدید شده پیشین را فراهم کرده است. برای این کار باید ابتدا علامت % را قرار داده و پس از آن یک بار کلید Space را بفشارید.

به این ترتیب صفحات بازدید شده پیشین نمایش داده می شود و خبری از پیشنهادات مرورگر نیست. به عنوان مثال اگر پیش از این یک صفحه در یک سایت خاص باز کرده اید و در حال حاضر آدرس دقیق آن را به خاطر ندارید، کافیست نام وب سایت را پس از درج عبارت درصد و فاصله تایپ کنید. در چنین شرایطی آدرس سایت مورد نظر، نمایش داده می شود.

۹- جابجایی حرفه ای بین تب ها

یکی از قابلیت های بسیار جالب مرورگر فایرفاکس وجود کلید های میان بر بسیار زیاد و متنوع است که یکی از بهترین آنها، قابلیت جابجایی سریع بین تب ها بدون استفاده از ماوس به شمار می رود. برای انجام این کار باید کلید های ترکیبی Control+Shift+Tab را بفشارید تا بین صفحات باز شده جابجا شوید. البته مرورگر های دیگر از جمله گوگل کروم نیز این کلید میان بر را دارند و می توانید بدون استفاده از ماوس، بین صفحات باز شده جابجا شوید.

۱۰ قابلیت مرورگر فایرفاکس که باید بدانید

۸- اسکرین شات های بهتری بگیرید

اسکرین شات گرفتن در محیط سیستم عامل و مرورگر تفاوتی با یکدیگر ندارد و از طریق کلید میان بر PrintScreen روی کیبورد انجام می شود. با این وجود، موزیلا در مرورگر محبوب خود، قابلیت پیشرفته ای برای ثبت اسکرین شات های حرفه ای در نظر گرفته است. با کلیک کردن روی ماوس و چرخاندن نشانگر در فضای مورد نظر می توانید از محیط مورد نیاز خود اسکرین شات بگیرید. با بهره گیری از این قابلیت، امکان ثبت اسکرین شات از یک بخش اختصاصی از متن یا تصویر در صفحه وب سایت باز شده وجود دارد. نکته کاربردی دیگر، قابلیت ذخیره سازی مستقیم اسکرین شات بدون نیاز به نرم افزار های جانبی دارد.

در سایر مرورگر ها، پس از اسکرین شات گرفتن باید نرم افزار های جانبی مانند Paint یا فتوشاپ را برای ذخیره کردن باز کنید. قابلیت اسکرین شات گرفتن حرفه ای در مرورگر فایرفاکس به شما اجازه می دهد تا بلافاصله پس از انتخاب ناحیه مورد نظر، آن را به صورت مستقیم ذخیره کنید. قابلیت دیگری که اسکرین شات FireFox در اختیار کاربران قرار می دهد، امکان ذخیره سازی تمام بخش های یک صفحه وب سایت (حتی بخش هایی که مشاهده نشدند) است. ویژگی Screenshot با کلیک راست روی صفحه یا در نظر گرفتن یک کلید میان بر اختصاصی از منوی مرورگر همیشه در دسترس قرار دارد. برای در نظر گرفتن کلید میان بر باید به منوی اصلی، بخش More tools و سپس Customize toolbar بروید.

۱۰ قابلیت مرورگر فایرفاکس که باید بدانید

۷- بوک مارک های خود را سریعتر پیدا کنید

بوک مارک یک ویژگی کاربردی در مرورگر ها به شمار می رود، اما بسیاری از کاربران ترجیح می دهند تا صفحات ثابتی را برای دسترسی پیدا کردن به صفحه مورد نظر پیمایش کنند. به عنوان مثال برای رفتن به صفحه اختصاصی یک محصول خاص در فروشگاه آنلاین، ابتدا صفحه اصلی را بازکرده و سپس به بخش مورد نظر می روند و در انتها نیز محصول را انتخاب می کنند. این موضوع به دلیل باز کردن چند صفحه و اشغال کردن حافظه کش برای هر کدام از صفحات، می تواند مرورگر فایرفاکس را به مرور زمان کندتر و به هم ریخته کند. مرورگر FireFox می تواند صفحات بوک مارک را بدون استفاده از ماوس باز کند که یک ویژگی جذاب به شمار می رود.

همانند گوگل کروم می توانید منوی بوک مارک ها را مخفی کنید و فقط در شرایط خاصی در دسترس قرار گیرد. به این ترتیب بوک مارک ها می توانند فقط در صفحات جدید یا تمام صفحات نمایش داده شوند. برای به روز رسانی این قابلیت باید روی Toolbar راست کلیک کرده و در ادامه گزینه Bookmarks Toolbar را انتخاب کنید. در این بخش سه ویژگی Always Show برای همیشه نشان دادن، حالت Only Show on New Tab برای نشان دادن فقط در تب جدید و حالت Never Show برای عدم نمایش منوی بوک مارک ها وجود دارد. کاربران سیستم عامل Mac همواره نوار ابزار بوک مارک را مشاهده می کنند، اما کاربران سیستم عامل ویندوز می توانند نحوه نمایش را شخصی سازی کنند.

برای نمایش سریع بوک مارک ها بدون استفاده از ماوس، باید علامت * و سپس فاصله را در بخش جست و جوی مرورگر فایرفاکس تایپ کنید. پس از آن بوک مارک های شما نمایش داده می شود و با انتخاب هر کدام از آنها توسط کلید های پیمایش بالا یا پایین صفحه کلید، باز خواهد شد. این ویژگی حتی در شرایطی که تعداد بوک مارک های شما زیاد است، بسیار کاربردی و سریع خواهد بود.

انتقال پخش ویدئو ها به پنجره های شناور

۶- انتقال پخش ویدئو ها به پنجره های شناور

اکثر مرورگر ها از قابلیت نمایش ویدئو ها در پنجره های شناور جداگانه پشتیبانی می کند، اما مرورگر فایرفاکس با بهره گیری از قابلیت پیشرفته Picture-in-Picture می تواند شرایط بهتری را فراهم سازد. با کلیک کردن روی این ویژگی که مثل حالت دو مربع به نظر می رسد، با قرار دادن نشانگر ماوس روی پنجره ویدئو، نمایش آن به صورت خودکار آغاز می شود. نکته متمایز کننده فایرفاکس در مقایسه با سایر مرورگر ها مانند کروم و Edge، نادیده گرفتن محدودیت HTML برای عدم نمایش ویدئو ها در پنجره شناور جداگانه است. مرورگر موزیلا این محدودیت کد های HTML را نادیده گرفته و تحت هر شرایطی ویدئو ها را در پنجره شناور نمایش می دهد.

هر چند ممکن است در برخی موارد با مشکلاتی مواجه شوید، اما به طور کلی قابلیت Picture-in-Picture همواره در دسترس قرار دارد. برخی از وب سایت ها در مرورگر کروم به کاربران اجازه استفاده از حالت پخش ویدئو به صورت شناور را نمی دهند، اما ویژگی Picture-in-Picture در مرورگر موزیلا در همان سایت ها به درستی کار می کند. نسخه FireFox 113 به کاربران اجازه می دهد تا در پنجره شناور پخش ویدئو به امکاناتی از جمله جدول زمانی، دکمه های جلو و عقب، نوار اختصاصی برای کنترل صدا و دکمه حالت تمام صفحه دسترسی پیدا کنند.

۱۰ قابلیت مرورگر فایرفاکس که باید بدانید

۵- نوار جست و جوی مجزا

نسخه های قدیمی مرورگر ها دارای بخش جست و جوی سریع و نوار آدرس مجزا بودند که در نسخه های جدید، چنین چیزی در دسترس نیست، اما مرورگر فایرفاکس قابلیت برگرداندن نوارهای مجزا به قدیم را دارد. در این حالت می توانید جست و جوی سریع و نوار آدرس را به صورت مجزا تجربه کنید. با کلیک راست روی هر نقطه از نوار ابزار اصلی و رفتن به Customize Toolbar می توانید کادر جست و جو را به نوار اصلی اضافه کنید. همچنین برای انجام این کار می توانید از مسیر menu button به More tools و سپس Customize toolbar اقدام کنید. حتی با وجود نوار جست و جوی سریع اختصاصی، قابلیت سرچ کردن از طریق نوار آدرس امکان پذیر است.

مزیت جداسازی نوار جست و جوی سریع و نوار آدرس مجزا در این است که در نوار جست و جو، نتایج وبگردی پیشین شما نمایش داده نمی شود. در نتیجه برای سرچ کردن موضوعات مختلف، مزاحمتی از سوی جست و جوها و صفحات وب مشاهده شده از قبل رخ نمی دهد.

۴- کانتینر ها را امتحان کنید

در بسیاری از مرورگر های فعلی، امکان تعریف کردن چند حساب کاربری با تنظیمات منو، طراحی رابط کاربری و بوک مارک های مجزا وجود دارد. این ویژگی در مرورگر فایرفاکس نیز قابل استفاده بوده و می توانید چند کانتینر اکانت اختصاصی برای خود ایجاد کنید. هر کدام از کانتینر ها دارای کوکی ها و بوک مارک های اختصاصی خود هستند. باید به این نکته اشاره کرد که نسخه های فعلی FireFox این ویژگی را به صورت مستقیم در دسترس قرار نمی دهند و برای استفاده از آن باید افزونه اختصاصی Container را نصب کنید. به نظر می رسد که در نسخه های آینده، این ویژگی به صورت مستقیم ارائه می شود.

باز کردن و ویرایش فایل های PDF

۳- باز کردن و ویرایش فایل های PDF

هر چند باز کردن فایل های PDF در تمامی مرورگر ها از جمله Chrome، Edge و FireFox امکان پذیر است، اما مرورگر موزیلا می تواند امکانات بیشتری را ارائه دهد. انتخاب کردن صفحه مورد نظر برای نمایش، نمایش کل صفحات یا در قالب تصاویر کوچک، گزینه های بزرگ نمایی، حالت نمایش تمام صفحه و چندین روش برای پیشمایش صفحات PDF در مرورگر فایرفاکس وجود دارد. در حالت ویرایش نیز می توانید روی فایل ها تایپ کرده یا علامت گذاری کنید.  در نهایت پس از انجام تغییرات مورد نظر، فایل PDF را ذخیره کنید. ویژگی های موجود در نمایش دهنده و ویرایشگر PDF فایرفاکس شباهت زیادی به گوگل کروم و Edge دارد.

۱۰ قابلیت مرورگر فایرفاکس که باید بدانید

۲- پاک کردن فعالیت های اخیر

اگر یک یا چند صفحه را به صورت ناخواسته در حالت عادی باز کرده اید و یادتان رفته که از حالت ناشناس در وبگردی استفاده کنید، مرورگر موزیلا امکان حذف فعالیت های اخیر یا همان تاریخچه را می دهد. فایرفاکس به قابلیت Forget مجهز شده که می تواند تمام فعالیت های اخیر شما در بازه های زمانی ۵ دقیقه، ۲ ساعت و ۲۴ ساعت را حذف کند. در این صفحه می توانید هشدار نسبت به عدم قابلیت بازگردانی تاریخچه فعالیت های حذف شده به چشم می خورد. در حقیقت پس از حذف تاریخچه مرورگر، امکان بازگرداندن آدرس ها به هیچ وجه وجود ندارد. برای دسترسی سریع به این قابلیت، باید مسیر menu button > More tools > Customize toolbar را طی کرده و سپس دکمه Forget را به سمت نوار ابزار بکشید.

ظاهر جدید را تجربه کنید

۱- ظاهر جدید را تجربه کنید

هر چند با همگام سازی حالت Dark و Light سیستم عامل ویندوز و مرورگرها، بازار استفاده از Theme در مرورگر ها از رونق افتاده، اما همچنان برخی از کاربران نسبت به نصب تم اقدام می کنند. برخی از کاربران ترجیح می دهند تا حالت ظاهری مرورگر های خود را تغییر دهند تا دچار یکنواختی نشوند. در بخش افزونه های فایرفاکس نیز تم های متعددی وجود دارد که ظاهر آن را به طور کلی تغییر می دهد. به دلیل ماهیت ظاهری تم ها، نباید نسبت به مشکلات حریم خصوصی نگران بود. به این ترتیب با اطمینان خاطر کامل می توان از انواع Theme در مرورگر فایرفاکس استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *