رقابت گرافیک RX 7900 XTX پس از اورکلاک با RTX 4090

رقابت کارت گرافیک RX 7900 XTX پس از اورکلاک با RTX 4090

محدود کننده توان که مانع از اورکلاک و دستیابی به فرکانس بالا می شود، به طور معمول در کارت های سطح بالا مورد استفاده قرار می گیرد و این موضوع در خصوص کارت گرافیک RX 7900 XTX نیز صدق می کند. با توجه به وجود محدود کننده توان، اما یک اورکلاکر به نام jedi95 با رفع محدودیت ها موفق به اورکلاک تراشه گرافیکی به ۳٫۴۶ گیگاهرتز شده است. در نتیجه افزایش فرکانس کاری به ۳٫۴۶ گیگاهرتز، قدرت این محصول در سطح کارت گرافیک پرچمدار انویدیا RTX 4090 افزایش یافته است.

رقابت گرافیک RX 7900 XTX پس از اورکلاک با RTX 4090

فرکانس بوست کارت گرافیک RX 7900 XTX برابر با ۲۴۹۹ مگاهرتز تعیین شده، اما کمپانی AMD ادعا کرده که معماری ریز پردازنده RDNA 3.0 به تراشه NAVI 31 اجازه دستیابی به فرکانس کاری ۳ گیگاهرتز را می دهد. شاید دستیابی به فرکانس مورد ادعای AMD با بهره گیری از مدار تغذیه و خنک کننده قوی تر امکان پذیر شود، اما رسیدن به فرکانس کاری ۳٫۴۶ گیگاهرتز به هیچ وجه آسان نیست. اورکلاکر jedi95 برای تنظیم فرکانس کاری ۳٫۴۶ گیگاهرتز، از کارت گرافیک ASUS TUF Gaming RX 7900 XTX و ماژول تنظیم ولتاژ Elmor EVC2SE استفاده کرده و از سوی دیگر محدودیت توان حذف شده است.

رقابت گرافیک RX 7900 XTX پس از اورکلاک با RTX 4090

در نتیجه امکان افزایش فرکانس به میزان ۱ گیگاهرتز فراهم می شود و با این حال، توان مصرفی کارت به ۷۰۸ وات افزایش می یابد. به منظور مهار حرارت تولید شده توسط کارت گرافیک RX 7900 XTX به خنک کننده قدرتمندی مانند واترکولر یا نیتروژن مایع نیاز است و در این شرایط خنک کننده های بادی، حتی در قدرتمندترین مدل ها نیز جوابگوی حرارت تولید شده نیستند. با این وجود، اورکلاکر jedi95 به استفاده از خنک کننده مایع و کیت EK روی آورده تا دمای کارت را کنترل کند. هر چند RX 7900 XTX نمی تواند نهایت توان تراشه Navi 31 را ارائه دهد و کمپانی AMD قصد دارد تا کارت پرچمدار RX 7950 XTX را روانه بازار کند. با توجه به نتایج تست پس از اورکلاک کارت گرافیک RX 7900 XTX و مقایسه با RTX 4090 می توان گفت که برتری همچنان از آن نماینده انویدیا است، با این تفاوت که میزان اختلاف دو محصول در عملکرد به شدت کاهش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *