توان مصرفی وحشتناک پردازنده ۵۶ هسته ای اینتل Sapphire Rapids

توان مصرفی وحشتناک پردازنده ۵۶ هسته ای اینتل Sapphire Rapids

اینتل به آرامی در حال انتقال مشتریان مرکز داده خود به نسل جدید پردازنده به نام Sapphire Rapids است. امروز، به لطف افشاکننده سخت افزار به نام Yuuki_ans، دیدگاه عمیق تری در مورد مشخصات پردازنده ۵۶ هسته ای اینتل Sapphire Rapids و تنظیمات توان مصرفی آن داریم. طبق اطلاعات لو رفته، ما اطلاعاتی در مورد پردازنده های جدید Xeon Platinum 8476 یا Platinum 8480 داریم که به ۵۶ هسته و ۱۱۲ رشته مجهز شده اند.

 

توان مصرفی وحشتناک پردازنده ۵۶ هسته ای اینتل Sapphire Rapids

 

این مدل با فرکانس پایه ۱٫۹ گیگاهرتز و فرکانس بوست ۳٫۳ گیگاهرتز فعالیت می کند. اگر گزارش به درستی منتشر شده باشد، فرکانس کاری آن در ساختار تک هسته ای می تواند تا ۳٫۷ گیگاهرتز افزایش یابد. به یاد داشته باشید که این فقط یک نمونه مهندسی است، بنابراین فرکانس کاری نهایی ممکن است متفاوت باشد. این محصول قدرتمند دارای ۱۱۲ مگابایت حافظه نهان سطح دوم (L2 Cache) و ۱۰۵ مگابایت حافظه نهان سطح سوم (L3 Cache) است و سیستم تست مجهز به آن با ۱ ترابایت حافظه DDR5 با زمان بندی CL40-39-38-76 اجرا شده بود.

 

توان مصرفی وحشتناک پردازنده ۵۶ هسته ای اینتل Sapphire Rapids

 

شاید هیجان‌انگیزترین بخش اطلاعات لو رفته در خصوص پردازنده ۵۶ هسته ای اینتل Sapphire Rapids، پیکربندی برق این محصول است. اینتل این پردازنده را قادر به مصرف ۳۵۰ وات در رتبه بندی PL1 و حداکثر ۴۲۰ وات در حالت عملکرد PL2 کرده است. محدودیت توان اجباری بایوس روی ۷۶۴ وات تنظیم شده است که می تواند با فعال کردن AVX-512 اتفاق بیفتد. رتبه بندی نهایی توان حرارتی یا TDP هنوز فاش نشده است. با این حال، این پردازنده‌های سافایر رپیدز به تراشه‌های نسبتاً پرقدرتی تبدیل می‌شوند.

موج جدید محصولات اینتل با توجه به تغییر ساختار و فناوری ساخت به عملکرد خیره کننده ای دست یافته اند، اما فناوری ساخت آنها هنوز به تکامل ایده آل نرسیده و توان مصرفی بسیار بالایی دارند. حتی این موضوع در خصوص پردازنده های دسکتاپ جدید اینتل نیز به چشم می خورد و به هر حال پردازنده های مخصوص مراکز داده نیز به دلیل برخورداری از تعداد هسته و رشته بسیار زیاد، توان مصرفی بسیار بالاتری را نیاز دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *