خمیر سیلیکون

خمیر سیلیکون

خمیر سیلیکون

خمیر سیلیکون چیست و واقعا چکار می کند؟

خمیر سیلیکون در واقع یک رسانای گرمایی بسیار با کیفیت است که بین دو شیء فلزی مورد استفاده قرار می گیرد که در صنعت کامپیوتر معمولا این دو شیء سیستم خنک کننده ( Heat Sink ) و CPU ( پردازنده مرکزی ) یا GPU ( پردازنده گرافیکی ) می باشد.

خمیر سیلیکون

با استفاده از این خمیر و با توجه به خاصیت رسانایی قوی آن، گرما به راحتی بین این دو شیء رد و بدل می شود. زمانیکه این خمیر  مابین Heat Sink و CPU یا GPU قرار می گیرد، کلیه فضاهای خالی میکروسکوپی که بر روی CPU یا Heat Sink قرار دارد را پر می کند.

از آنجا که هوا رسانای ضعیفی برای گرماست، این فضاهای خالی می تواند باعث عدم انتقال درست گرما و در نتیجه عملکرد ضعیف سیستم خنک کننده شوند.

خمیر سیلیکون که در اینجا به عنوان رابط حرارتی Thermal Interface معروف است یک رسانای گرمایی بسیار خوب است که تا صد برابر هوا می تواند گرما را منتقل کند.

به این رابط حرارتی همانطور که اشاره شد TIM یا Thermal Interface Materials یا Thermal Grease نیز گفته می شود. البته بایستی توجه کنید که خمیر سیلیکون به اندازه فلز قدرت رسانایی گرما ندارد ، بنابراین بایستی به اندازه لازم مورد استفاده قرار بگیرد در غیر اینصورت می تواند کارایی سیستم خنک کننده را تحت تاثیر قرار بدهد.

معمولا استفاده از خمیر سیلیکون موجب کاهش دمای CPU یا GPU بین ۱۰ تا ۲۰ درجه سانتی گراد می شود. ضمنا در صورتیکه از خمیر سیلیکون استفاده نگردد، ممکن است CPU بدون مشکل به کار خود ادامه دهد، اما هنگام گرم شدن بصورت خودکار از سرعت کلاک پالس خود بکاهد و در نتیجه عملکرد کلی کامپیوتر یا لپ تاپ کاهش یابد.

انواع TIM

Thermal Interface Materials انواع و رنگ های گوناگونی دارند و این محصولات ممکن است به شکل خمیر یا ورقه ای ( PAD ) عرضه شوند، همچنین خمیر سیلیکون ممکن است محتوی فلز نقره یا آلومینیوم ( به رنگ نقره ای) یا محتوی پودر سرامیک (به رنگ سفید ) باشد.

خمیر سیلیکون

 

 


فروشگاه اینترنتی آی تی خرید تمامی محصولات خود را با گارانتی اصلی عرضه می کند.

  • تحویل کالا در تهران در صورت امکان در همان روز
  • ارسال کالا در سایر استانها در کمتر از  ۲۴ ساعت بعد از سفارش کالا

این فروشگاه دارای نماد الکترونیکی بوده و می توانید با اطمینان از ما خرید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *