بررسی کارت گرافیک گیگابایت GT 1030 OC 2GB

بررسی کارت گرافیک گیگابایت GT 1030 OC 2GB

انویدیا در سال ۲۰۱۷ و با توجه به اصرار فراوان کاربران بر تولید یک کارت گرافیک ارزان قیمت با قابلیت اجرای بازی در وضوح تصویر کمتر از Full HD دست به تولید کارت گرافیک جدیدی مبتنی بر پردازنده گرافیکی GP108 با معماری پاسکال زد. این محصول جدید که GT 1030 نام داشت، هنوز به عنوان ارزان ترین کارت نسل جدید انویدیا به شمار می رود و سایر محصولات این کمپانی، اختلاف قیمت فاحشی دارند. در این مطلب به بررسی کارت گرافیک گیگابایت GT 1030 OC 2GB به عنوان یکی از قدرتمندترین محصولات این خانواده می پردازیم.

مشخصات فنی

در ابتدا مروری بر مشخصات فنی این محصول خواهیم داشت و پس از آن به بررسی دقیق کارت گرافیک گیگابایت GT 1030 OC 2GB می پردازیم. نماینده ارزان قیمت انویدیا در سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه شد، اما پس از مدت کوتاهی به دلیل مشکلات موجود در تامین چیپ گرافیکی و استقبال نه چندان مناسب کاربران در بازار های جهانی، تصمیم بر توقف تولید آن گرفت. هر چند این محصول در بازار داخلی با قیمت حدود ۴٫۵ میلیون تومان به فروش می رسد و گزینه ارزانی به شمار می رود، اما برای خریداری کارت های جدیدتر و قوی تر باید مبلغی بیش از ۱۰ میلیون تومان هزینه کنید که اختلاف قیمت قابل توجهی دارند، اما کاربران خارجی که همه محصولات را با قیمت دلاری واقعی! خریداری می کنند، تمایلی به آن نشان نداند.

مشخصات کارت گرافیک گیگابایت GT 1030 OC 2GB

مشخصات کلی این کارت برای کاربرانی که بودجه بسیار محدودی دارند، مناسب بوده و می توان انتظار عملکرد قابل قبولی داشت. هر چند انویدیا می توانست در ادامه نسخه ۴ گیگابایتی GT 1030 را برای رقابت با RX 550 4GB روانه بازار کند، اما به نظر می رسد که مشکلات تامین چیپ ست گریبان این شرکت را گرفته و در نهایت حتی قید تولید نسخه ۲ گیگابایتی آن را زده است.

بسته بندی کارت گرافیک گیگابایت GT 1030 OC 2GB

جعبه و بسته بندی

بسته بندی کارت گرافیک گیگابایت GT 1030 OC 2GB همانند تمامی محصولات این برند با دقت و طراحی زیبا صورت گرفته و می توانید مشخصات مختلف آن را روی نقاط مختلف جعبه مشاهده کنید. ترکیب رنگ مشکی و نارنجی نشان دهنده رنگ بندی بدنه محصول بوده و رنگ سبز که در امتداد عبارت GT 1030 روی گوشه مقابل جعبه نیز به چشم می خورد، نشان دهنده تولید آن بر پایه پردازنده گرافیکی انویدیا است.

متعلقات کارت گرافیک گیگابایت GT 1030 OC 2GB

کارت گرافیک و لیبل زمان ۳ ساله گارانتی آواژنگ نیز روی جعبه درج شده است. پس از باز کردن جعبه می توانید به محصول، دفترچه راهنما، دیسک درایور و توضیحات گارانتی دسترس پیدا کنید.

بسته بندی کارت گرافیک گیگابایت GT 1030 OC 2GB

در نمای پشت جعبه توضیحاتی در خصوص فناوری های به کار رفته در تولید محصول، نوع و تعداد پورت های خروجی، نمای کلی کارت گرافیک و خلاصه مشخصات فنی آن به چشم می خورد.

طراحی ظاهری

بسیاری از کارت های ارزان قیمت بازار با برد سبز رنگ تولید می شوند که جلوه ظاهری فاجعه باری به اسمبل شما می بخشند، اما گیگابایت با توجه به حساسیت خود روی بحث طراحی و کیفیت ساخت، از برد مشکی رنگ زیبایی استفاده کرده که جلوه ظاهری قابل توجهی دارد. نقوش نارنجی رنگ روی بدنه خنک کننده و ترکیب آن با قاب مشکی خنک کننده به زیباتر شدن آن کمک شایان توجهی کرده اند.

بررسی کارت گرافیک گیگابایت GT 1030 OC 2GB

در مجموع از نظر طراحی ظاهری می توان نمره بسیار خوبی به این محصول اعطا کرد و همه چیز رضایت بخش است. قرار دادن محافظ لاستیکی روی اسلات PCI و پورت های خروجی HDMI و DVI نیز بخش دیگری از توجه ویژه گیگابایت به طراحی این کارت است. ابعاد کلی کارت به طور دقیق ۱۶۷٫۷ میلی متر برای طول، ۱۱۱٫۲ میلی متر برای عرض و ۲۶٫۸ میلی متر برای ضخامت می شود. یک فن ۸۰ میلی متری دارای پره های شفاف به همراه هیت سینک آلومینیومی برس خورده وظیفه خنک سازی کارت را بر عهده دارند که از نظر طراحی نمی توان جذابیت خاصی در این مجموعه مشاهده کرد.

کارت گرافیک گیگابایت GT 1030 OC 2GB

هر چند در مقایسه با سایر کارت های GT 1030 می توان نمره قبولی را به گیگابایت اعطا کرد، اما انتظار بیشتری در طراحی خنک کننده وجود داشت. به منظور کاهش هزینه ساخت، شرکت های تولید کننده تمایلی به استفاده از سیستم نور پردازی (حتی تک رنگ) از خود نشان نداده و همه کارت های GT 1030 معرفی شده به بازار های جهانی، فاقد نور پردازی در خنک کننده و اجزای مختلف کارت هستند.

طراحی و اجزای برد کارت گرافیک گیگابایت GT 1030 OC 2GB

طراحی و اجزای برد

این محصول به دو چیپ ست حافظه ۱ گیگابایتی ساخت شرکت Micron مجهز شده و در مجموعه ۲ گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR5 در دسترس شما قرار دارد. هر چند فضای خالی محیط اطراف چیپ گرافیکی GP108 انویدیا به خوبی نشان می دهد که قابلیت تولید نسخه ۴ گیگابایتی وجود داشته، اما مشکلات تامین چیپ سبب لغو این فرآیند شده است. توان مصرفی کارت با توجه به اورکلاک فرکانس کاری توسط شرکت سازنده، بیشتر از ۳۰ وات بوده و نیازی به کاتکتور منبع تغذیه وجود ندارد. از این با اتصال کارت به اسلات PCI Express می توانید آن را راه اندازی کنید.

طراحی و اجزای برد کارت گرافیک گیگابایت GT 1030 OC 2GB

البته باید به رابط حافظه ۶۴ بیتی GT 1030 نیز اشاره کرد که پاشنه آشیل این محصول برای افزایش مقدار حافظه بوده، اما به هر حال نسخه ۴ گیگابایتی می تواند در بسیاری از بازی های جهان باز عملکرد بهتری به نمایش بگذارد.

پردازنده گرافیکی کارت گرافیک گیگابایت GT 1030 OC 2GB

پردازنده گرافیکی ۱۴ نانومتری GP108-300-A1 ساخت سامسونگ که درون خود تعداد ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ترانزیستور را جای داده، ابعاد به نسبت کوچکی دارد.

طراحی برد کارت گرافیک گیگابایت GT 1030 OC 2GB

در ادامه می توانید گالری تصاویر ماکرو از اجزای برد کارت گرافیک گیگابایت را مشاهده کنید. با کلیک روی هر تصویر، آن را در ابعاد بزرگ ببینید.

کیفیت ساخت برد به شدت راضی کننده بوده و می توان از تک تک اجزای آن لذت برد. نباید این نکته را فراموش کرد که GT 1030 یک کارت بسیار ارزان بوده که فقط ۷۹ دلار قیمت دارد. این حجم از دقت به جزئیات و کیفیت ساخت بالا در کارت گرافیک گیگابایت، تحسین برانگیز است.

خنک کننده کارت گرافیک گیگابایت GT 1030 OC 2GB

خنک کننده

همانطور که پیش از این بیان کردیم، سیستم خنک کننده کارت شامل یک هیت سینک آلومینیومی برس خورده (در حاشیه های برجسته) و یک عدد فن دارای ۱۱ پره شفاف با ابعاد ۸۰ میلی متر می شود که قدرت بسیار خوبی برای کنترل دمای پردازنده گرافیکی GP108-300-A1 دارد. هر چند در نگاه اول احساس می کردیم که این خنک کننده توان قابل قبولی ندارد، اما در بررسی های صورت گرفته، وضعیت دمای کارت بسیار مطلوب بوده و دما به سختی به ۶۰ درجه سانتی گراد می رسید. در بسیاری از تست های انجام شده، دمای کارت در محدوده ۵۰ تا ۵۵ درجه سانتی گراد بوده و به طور کلی می توان گفت که کارت GT 1030 به خنک کننده قدرتمندی نیاز ندارد.

اتصال فن ۱۱ پره شفاف به برد توسط یک کانکتور ۳ پین صورت می گیرد و کانکتور آن در محلی نزدیک به پورت خروجی DVI قرار گرفته است. از نظر نویز تولیدی توسط فن ۸۰ میلی متری، باید به عملکرد بسیار ساکت آن اشاره کرد که حتی در بالاترین سرعت چرخش (که باید دستی تنظیم کنید و دمای کارت به هیچ وجه در سطحی نیست که به صورت خودکار به سرعت چرخش حداکثری برسد) نیز صدای زیادی ایجاد نمی کند. اتصال هیت سینک آلومینیومی به قابل پلاستیکی خنک کننده با استفاده از یک پیچ صورت گرفته و باز کردن آن بسیار آسان است.

برای جداسازی کامل هیت سینک باید پین های پلاستیکی را با دقت فراوان جدا کنید و هیت سینک در چهار نقطه به پین ها متصل می شود. طراحی سیستم خنک کننده به سادگی انجام شده و پیچیدگی خاصی در آن مشاهده نمی شود. هیت سینک خنک کننده دارای برآمدگی و خمیدگی های متعددی بوده و همین موارد سبب پراکندگی سریع تر دما می شود. دشواری تولید هیت سینک دارای خمیدگی و برآمدگی های متعدد در این ابعاد و محدوده قیمت کارت GT 1030 از جمله مواردیست که دقت بالای گیگابایت در تولید کارت را بار دیگر به اثبات می رساند.

پورت های کارت گرافیک گیگابایت GT 1030 OC 2GB

پورت ها

خروجی های کارت گرافیک گیگابایت شامل یک عدد DVI-D و یک عدد HDMI 2.0b با روکش طلا می شود که ترکیب مناسبی برای پشتیبانی از مانیتور و تلویزیون های موجود در بازار به شمار می رود. برای آن دسته از کاربرانی که هنوز به مانیتور قدیمی خود علاقه دارند، پورت DVI در دسترس بوده و حتی با استفاده از یک تبدیل ارزان قیمت می توان اتصال به پورت VGA مانیتور را هم در دستور کار قرار داد.

پورت های کارت گرافیک گیگابایت GT 1030 OC 2GB

پورت HDMI 2.0b نیز برای اتصال به مانیتور های امروزی و تلویزیون ها کاربرد دارد. پورت HDMI این محصول از حداکثر وضوح تصویر ۲۱۶۰×۴۰۹۶ پیکسل با نرخ تازه سازی ۶۰ هرتز پشتیبانی می کند.

عملکرد در بازی ها

در این بخش به بررسی عملکرد کارت گرافیک گیگابایت GT 1030 OC 2GB در بازی های مختلف می پردازیم و تجربه کاربری خود را از اجرای بازی ها با شما به اشتراک می گذاریم. برای تست این کارت گرایک از یک سیستم با قطعات زیر استفاده کردیم که قدرت بسیار زیادی برای راه اندازی آن دارد.

پردازنده مرکزی: AMD RYZEN 5 3600

مادربرد: MSI X470 GAMING PLUS

حافظه رم: Corsair Vengeance RGB Pro 2x8GB 3200 CL16

ذخیره سازی: Kingmax 240GB SATA SSD

پاور: GREEN GP600A-GED

کیس: GREEN Z6 ARTEMIS

خنک کننده پردازنده: GREEN GLACIER -120 RGB

ماوس و کیبورد: GREEN GKM605-RGB

 

عملکرد کارت گرافیک گیگابایت GT 1030 OC 2GB در بازی Forza Horizon 5

بازی FORZA HORIZON 5

کارت گرافیک GT 1030 OC 2GB در وضوح تصویر ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل و تنظیمات گرافیکی متوسط قادر به ارائه نرخ فریم ۲۷ تا ۳۰ فریم در ثانیه بود. هر چند از دید بسیاری از کاربران، این نرخ فریم برای اجرای روان بازی، مناسب نیست، اما در خصوص کارت گرافیک ۱۰۳۰ باید گفت که بازی Forza Horizon 5 با وجود نرخ حداکثر ۳۰ فریم و وجود جلوه های گرافیکی قابل توجه به شکل روان و بدون لگ اجرا شد. به طور حتم با تغییر در برخی از تنظیمات گرافیکی می توانید به نرخ فریم بالاتری دست پیدا کنید که تجربه روان تری را در اختیار شما قرار می دهد. پس از مدت کوتاهی از اجرای بازی، پیغام کمبود حافظه گرافیکی نمایش داده شد، اما همچنان می توانید بازی را ادامه دهید.

عملکرد کارت گرافیک گیگابایت GT 1030 OC 2GB در بازی MAFIA Definitive Edition

بازی MAFIA Definitive Edition

کارت گرافیک گیگابایت در این بازی به دردسر افتاده و نرخ فریم کمتر از ۳۰ را به نمایش می گذارد. موتور گرافیکی این بازی تمام تلاش خود را برای حفظ جزئیات گرافیکی به کار گرفته و به همین دلیل برای اجرای روان آن به کارت گرافیک بهتر و قوی تری نیاز دارید. تجربه بازی MAFIA Definitive Edition با کارت GT 1030 OC 2GB با لگ و افت فریم همراه بود، اما تلاش کارت برای اجرای بازی در بهترین حالت ستودنی بود. با وجود احساس لگ در تمام موقعیت های بازی، اما جزئیات گرافیکی در سطح خوبی ارزیابی شد.

عملکرد کارت گرافیک گیگابایت GT 1030 OC 2GB دربازی Resident Evil Village

بازی Resident Evil Village

اگر از علاقمندان سفت و سخت بازی RE Village هستید، به خوبی می دانید که این عنوان به کارت گرافیک های قدرتمند نیاز دارد و اشتهای سیری ناپذیری برای بلعیدن جرعه های پایانی کارت گرافیک دارد. یکی از ارزان ترین محصولات انویدیا نیز به هیچ وجه نمی تواند تجربه خوبی از بازی را در RE Village در اختیار شما قرار دهد و لگ های فراوانی را حتی در پایین ترین تنظیمات گرافیکی تجربه خواهید کرد. نرخ فریم بازی به سختی در حدود ۲۰ خواهد بود و حرکت کاراکتر Ethan بسیار کند و کلافه کننده است.

عملکرد کارت گرافیک گیگابایت GT 1030 OC 2GB دربازی Resident Evil 7 Biohazard

بازی Resident Evil 7 Biohazard

یکی از بهترین نسخه های سری RE که ترس و وحشت را به جان گیمر می اندازد، با کارت گرافیک گیگابایت GT 1030 OC 2GB رابطه خوبی دارد و تجربه لذت بخشی خواهید داشت. اثری از افت فریم و لگ در گیم پلی مشاهده نمی شود و می توانید جزئیات گرافیکی را در سطح بالایی قرار دهید.

عملکرد کارت گرافیک گیگابایت GT 1030 OC 2GB در بازی Euro Truck Simulator 2

بازی Euro Truck Simulator 2

دومین نسخه از شبیه ساز رانندگی انواع کامیون و کشنده های روز جهان موفق به برقراری ارتباط درست و سالم با کارت گرافیک GT 1030 نشده و برای تجربه این عنوان در وضوح تصویر Full HD باید جزئیات گرافیکی را به سطح بسیار پایینی تنزل دهید. به حدی باید تنظیمات گرافیکی را کاهش دهید که در نهایت قید تجربه این عنوان را خواهید زد. اگر به این عنوان علاقه زیادی دارید و به هر شکلی می خواهید آن را تجربه کنید، باید جذابیت های گرافیکی را فراموش کنید.

عملکرد کارت گرافیک گیگابایت GT 1030 OC 2GB دربازی Dirt Rally 2.0

بازی Dirt Rally 2.0

سری بازی های Dirt علاقه فراوانی به کارت های مبتنی بر پردازنده گرافیکی AMD دارند و نمایش بهتری با آنها ارائه می دهند. در خصوص کارت گرافیک GT 1030 باید به این نکته اشاره کنیم که توان کافی برای اجرای مناسب بازی Dirt Rally 2.0 را ندارد و جزئیات گرافیکی در این عنوان به حدی بالاست که حتما باید کارت قدرتمندتری خریداری کنید. البته نباید از GT 1030 انتظار بیش از حد تصور داشت.

عملکرد کارت گرافیک گیگابایت GT 1030 OC 2GB دربازی GTA V

بازی GTA V

با در نظر گرفتن وضوح تصویر Full HD و جزئیات گرافیکی متوسط رو به پایین می توانید با کارت گرافیک گیگابایت GT 1030 به نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه دست پیدا کنید و روند اجرای بازی به صورت روان خواهد بود. با وجود تنظیمات گرافیکی متوسط رو به پایین، در حدود ۱٫۵ گیگابایت از حافظه گرافیکی کارت مصرف می شود و اگر بخواهید تنظیمات گرافیکی بازی را به طور کامل فعال کنید، حافظه گرافیکی پاسخگوی نیاز شما نخواهد بود.

نتیجه گیری

کارت گرافیک گیگابایت GT 1030 OC 2GB با توجه به طراحی زیبا، کیفیت ساخت بالا، عملکرد خنک کننده قابل قبول و کارایی مناسب در اجرای بازی های مختلف، گزینه ای ارزشمند در محدوده قیمت کمتر از ۵ میلیون تومان به شمار می رود. با توجه به کمبود کارت های ارزان قیمت در بازار و وجود مدل های بسیار قدیمی با فناوری های منسوخ شده، گرافیک GT 1030 برای کاربرانی با بودجه محدود، به شدت پیشنهاد می شود.

بررسی کارت گرافیک گیگابایت GT 1030 OC 2GB

کارت گرافیک گیگابایت GT 1030 2GB به عنوان یک گزینه ارزان قیمت و ارزشمند در بازار به فروش می رسد و به بررسی عملکرد آن می پردازیم.

۸.۳

طراحی

۸.۳

امکانات

۷.۵

عملکرد

۸

کیفیت ساخت

۸.۷

ارزش خرید

۹.۲

مزایا

  • فرکانس کاری اورکلاک شده
  • عملکرد خنک کننده قابل توجه
  • نویز بسیار کم خنک کننده
  • کیفیت ساخت بالا
  • طراحی دقیق و تحسین بر انگیز برد
  • پورت HDMI با روکش طلا
  • عملکرد قابل قبول در مقابل رقبای هم رده
معایب

  • قیمت بالاتر نسبت به رقبای هم رده
  • ظرافت بیش از حد قاب خنک کننده

۵

۴

۰

۰

۰

1 دیدگاه برای “بررسی کارت گرافیک گیگابایت GT 1030 OC 2GB

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *