آر جی بی یا RGB چیست؟

آر جی بی یا RGB چیست؟

آر جی بی یا RGB چیست؟

آر جی بی یا RGB یک مدل رنگی افزودنی است که در آن نورهای قرمز، سبز و آبی با شدت‌های مختلفی (از کاملا خاموش تا کاملا روشن) با یکدیگر ترکیب می‌شوند و میلیون‌ها رنگ گوناگون را پدید می‌آورند. نام این مدل از حروف ابتدای رنگ‌های اصلی قرمز (Red)، سبز (Green) و آبی (Blue) گرفته شده است.

هر رنگ در مدل آر جی بی (RGB) از روی هم قرار گرفتن (افزوده شدن) سه نور قرمز، سبز و آبی با شدت‌های مختلف به دست می‌آید. به همین دلیل، این مدل را در زمره‌ی مدل‌های رنگی افزایشی (Additive color model) دسته‌بندی می‌کنند.

از این مدل رنگی در فناوری‌های نمایشی مبتنی بر نور از جمله دستگاه‌های ورودی و خروجی مختلف نظیر پویشگرهای تصویر، دوربین‌های دیجیتال، تلویزیون‌ها، نمایشگر رایانه‌ها و گوشی‌های همراه و … استفاده می‌شود. دقت داشته باشید در پرینترهایرنگی از مدل RGB استفاده نمی‌شود بلکه اغلب آن‌ها مبتنی بر مدل رنگی CMYK هستند.

برای بیان هر رنگ در مدل RGB، می‌توان از یک سه‌تایی به صورت (r, g, b) استفاده نمود. هر یک از این مولفه‌ها متناظر با شدت (Intensity) یکی از سه رنگ اصلی هستند و هرکدام می‌توانند در بازه‌ی صفر تا یک مقدار ماکزیمم متغیر باشند. در صورتی که مقدار هر سه مولفه برابر با صفر باشد رنگ حاصل، سیاه خواهد بود و در صورتی که همه‌ی آن‌ها، مقدار ماکزیمم خود را داشته باشند رنگ حاصل، سفید خواهد بود.

در کامپیوتر معمولا شدت هر مولفه را با عددی صحیح بین ۰ تا ۲۵۵ (بازه‌ی قابل نمایش توسط یک بایت ۸ بیتی) نشان می‌دهند. اما در آنالیزهای تئوری می‌توان این مقادیر را با عددی اعشاری بین ۰ و ۱ یا به صورت درصد نیز بیان نمود.

در نتیجه رنگ سبز خالص را می‌توان با سه‌تایی‌های رایجی هم‌چون (۰, ۲۵۵, ۰) یا (۰٫۰, ۱٫۰, ۰٫۰) یا(۰%, ۱۰۰%, ۰%) نشان داد.


فروشگاه اینترنتی آی تی خرید تمامی محصولات خود را با گارانتی اصلی عرضه می کند.

  • تحویل کالا در تهران در صورت امکان در همان روز
  • ارسال کالا در سایر استانها در کمتر از  ۲۴ ساعت بعد از سفارش کالا

این فروشگاه دارای نماد الکترونیکی بوده و می توانید با اطمینان از ما خرید کنید.

1 دیدگاه برای “آر جی بی یا RGB چیست؟

  1. اشتراک‌ها: معرفی بهترین کیبورد گیمینگ گرین با نور پردازی RGB - آی تی خرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *