پردازنده اینتل Core i9-12900K : ظهور یک هیولا

پردازنده اینتل Core i9-12900K : ظهور یک هیولا

کمپانی اینتل به تازگی اقدام به تولید پردازنده های نسل دوازدهم از سری Core کرده و اطلاعاتی نیز در خصوص پردازنده اینتل Core i9-12900K به عنوان پرچمدار منتشر شده است. با وجود انتقادات فراوان نسبت به عدم بهره گیری از فناوری ساخت جدیدتر از ۱۴ نانومتر توسط اینتل، اما محصولات این کمپانی در مقایسه با رقیب مستقیم خود یعنی AMD بسیار خوب عمل کرده و پاسخ منتقدان را داده است.

پردازنده های نسل دوازدهم اینتل از سری Core که با نام رمز و معماری Alder Lake شناخته می شوند، از ساختار هسته های متفاوت بهره می برند و به این ترتیب در محصول پرچمدار این نسل شاهد استفاده از ۸ هسته از نوع Golden Cove و ۸ هسته از نوع Gracemont در کنار یکدیگر هستیم. به این ترتیب تعداد هسته های پردازنده اینتل Core i9-12900K برابر با ۱۶ هسته بوده و تعداد رشته های پردازشی نیز رقم ۲۴ را نشان می دهد.

 

پردازنده اینتل Core i9-12900K : ظهور یک هیولا

 

در صورت به کارگیری از فناوری توربو بوست روی ۸ هسته پردازشی Golden Cove می توانید فرکانس ۵٫۰ گیگاهرتز را تجربه کنید و در صورت بهره گیری از ۸ هسته Gracemont، فرکانس کاری به ۳٫۷ گیگاهرتز محدود می شود. به این ترتیب ساختار تعداد هسته های فعال و فرکانس کاری وارد چالش جدیدی شده که مدیریت آنها بر عهده کنترلر داخلی CPU قرار دارد. به این ترتیب می توان کنترل هوشمندانه ای روی عملکرد و توان مصرفی انجام داد تا در شرایطی که به قدرت پردازشی بسیار بالا نیاز ندارید، توان مصرفی را با کاهش فرکانس یا غیر فعال کردن هسته های پر مصرف، دمای پردازنده را کنترل کرد.

 

پردازنده اینتل Core i9-12900K : ظهور یک هیولا

 

به نوعی می توان گفت که قابلیت اورکلاک مجزا برای دو نوع هسته پردازشی در این محصول فراهم شده، اما با وجود تمهیدات هوشمندانه اینتل به ۳۳۰ وات توان حرارتی یا TDP نیاز دارید که رقم قابل توجهی به شمار می رود. عملکرد پردازنده اینتل Core i9-12900K در حالت تک رشته ای از بنچمارک CPU-Z به میزان ۳۱٫۳ درصد و در حالت چند رشته ای به میزان ناچیز ۰٫۶۷ درصد بهتر از سی پی یو بسیار قدرتمند Ryzen 9 5950X است.

 

پردازنده اینتل Core i9-12900K : ظهور یک هیولا

 

محصولات نسل دوازدهم اینتل به نام Alder Lake قادر به پشتیبانی از ماژول های حافظه رم DDR5 هستند که به طور حتم تاثیر قابل توجهی روی عملکرد نهایی ایفا خواهد کرد. فرکانس کاری و حجم حافظه هر کدام از ماژول ها در رم های DDR5 نسبت به نسل گذشته به شدت افزایش یافته و تجربه جدیدی را برای کاربران حرفه ای به وجود می آورد. تست های صورت گرفته روی این محصول با بهره گیری از ماژول های حافظه رم DDR5 (برند، مدل، فرکانس و حجم ماژول ها مشخص نیست) و سیستم عامل ویندوز ۱۱ انجام شده است.

فروشگاه آنلاین آمریکایی Micro Center در اقدامی عجیب به انتشار قیمت پردازنده های نسل دوازدهم Alder Lake پرداخته و در این بین باید به قیمت ۶۷۰ دلاری پردازنده اینتل Core i9-12900K و برچسب قیمت ۴۷۰ دلاری Core i7-12700K اشاره کرد که نسبت به محصولات مشابه از نسل یازدهم با افزایش قیمت ۱۰۰ دلاری مواجه شده اند.

1 دیدگاه برای “پردازنده اینتل Core i9-12900K : ظهور یک هیولا

  1. اشتراک‌ها: باگ CPU-Z در ثبت رکورد اورکلاک پردازنده Alder Lake - آی تی خرید | فروشگاه سخت افزار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *