ایلان ماسک بازار کارت گرافیک را برای توییتر جارو کرد

ایلان ماسک بازار کارت گرافیک را برای توییتر جارو کرد

خرید پر سر و صدای توییتر توسط ایلان ماسک که با جلسات دادگاه متعدد انجام شد، اکنون به مرحله توسعه یکی از مراکز داده رسیده و سفارش بزرگی برای خریداری کارت گرافیک به ثبت رسیده است. مجموعه توییتر با مدیریت ایلان ماسک، به منظور توسعه مراکز داده مستقر در آمریکای شمالی، تعداد ۱۰ هزار کارت گرافیک سفارش داده که به زودی در دو دیتاسنتر این شبکه اجتماعی نصب خواهند شد.

منابع داخلی گزارش داده اند که ایلان ماسک در حال کار روی رقیب سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی ChatGPT است که بر پایه پروژه مدل زبان بزرگ (LLM) شکل می گیرد. روی کار آمدن سیستم هوش مصنوعی ChatGPT سبب سوق پیدا کردن بسیاری از شرکت های بزرگ فعال در حوزه فناوری به سمت ساخت نمونه مشابه شده که آخرین نمونه مربوط به گوگل است. اکنون توییتر که مدیر عامل آن همواره اهداف بلند پروازانه ای دارد، روی توسعه دیتا سنتر های آمریکای شمالی به منظور پیاده سازی یک ایده مبتنی بر هوش مصنوعی دست گذاشته است.

خریداری ۱۰ هزار کارت گرافیک توسط توییتر به منظور بهینه سازی قدرت سخت افزاری برای یادگیری عمیق (Deep Learning) است تا عملکرد سیستم مشابه ChatGPT را بهبود بخشد. به طور حتم ایلان ماسک قصد دارد تا به سلطه ChatGPT پایان دهد و برای این منظور دست به هر کاری می زند. در حال حاضر توییتر هیچ برنامه زمانی برای رونمایی از پروژه جدید هوش مصنوعی خود ندارد و ایلان ماسک به تازگی چندین کارمند تحقیقاتی را از بخش DeepMind مجموعه Alphabet استخدام کرده است.

 

ایلان ماسک بازار کارت گرافیک را برای توییتر جارو کرد

 

ایلان ماسک پیش از این عضوی از مجموعه مدیریتی چت بات OpenAI بود، اما پس از تلاش نافرجام برای سلطه بر این مجموعه، مسیر خود را به سمت پروژه های جاه طلبانه تغییر داد. با توجه به سابقه وی در OpenAI، دید بسیار خوبی از چت بات و پروژه های مبتنی بر هوش مصنوعی وجود دارد و به نظر می رسد که پروژه توییتر بی درنگ پس از رونمایی مورد استقبال گسترده قرار می گیرد. در حال حاضر اطلاعاتی در خصوص سازنده و مدل کارت های گرافیک خریداری شده وجود ندارد.

در مرحله اول از نصب و راه اندازی کارت های گرافیک مخصوص مرکز داده آمریکای شمالی، موتور جست و جوی توییتر توسط هوش مصنوعی مولد تقویت خواهد شد. باز سازی بازو های تبلیغاتی پلتفرم به کمک هوش مصنوعی، بخش دیگری از این پروژه خواهد بود. شبکه اجتماعی Twitter به حجم زیادی از داده های کاربران دسترسی دارد و به همین دلیل می تواند موتور هوش مصنوعی را بر پایه یادگیری عمیق، آموزش دهد.

وجود نمونه های آزمایشی بسیار زیاد با قابلیت مقایسه و ساخت مدل های آموزشی جدید توسط یادگیری عمیق می تواند سرعت عمل و دقت پاسخگویی چت بات مورد نظر توییتر را به شدت بهبود بخشد. ایلان ماسک پیش از این پیشنهاد داده بود که پروژه های توسعه هوش مصنوعی به مدت ۶ ماه متوقف شود، اما دلیل قانع کننده ای برای این کار ارائه نکرده بود. به نظر می رسد که هدف ایلان ماسک از تاخیر انداختن در پروژه های مبتنی بر AI، پیشبرد سریع تر اهداف مخفیانه خود برای ساخت چت بات و توسعه موتور جست و جوی توییتر بود. این موضوع، حجم انتقادات نسبت به ریاکاری وی را به شدت افزایش داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *