چشم انسان چند فریم بر ثانیه را می تواند ببیند؟

چشم انسان چند فریم بر ثانیه را می تواند ببیند؟

نرخ فریم بیشتر در بازی ها، مهم ترین خواسته یک گیمر حرفه ای به شمار می رود و برای دستیابی به آن دست به هر کاری می زند. خریداری کارت گرافیک مناسب در کنار قطعات سخت افزاری هم سطح می تواند هزینه قابل توجهی را به گیمرها تحمیل کند، با این وجود در سال های اخیر به دلیل توجه بیش از حد به نرخ تازه سازی (Refresh) هزینه خریداری مانیتور قدرتمند نیز به لیست هزینه ها اضافه شده است. همه کاربران به خوبی می دانند که نرخ تازه سازی بیشتر، مزایای متعددی دارد و برای دستیابی به هرتز بالاتر باید کارت گرافیک و مانیتور قدرتمندی خریداری کنند.

بحث جدیدی که به تازگی مطرح شده، قابلیت مشاهده نرخ فریم بر ثانیه توسط چشم انسان است تا به نوعی تکلیف نرخ تازه سازی مانیتور های حرفه ای و نرخ فریم ایجاد شده توسط قطعات سخت افزاری مشخص شود. به طور حتم همه گیمرها و کاربران حرفه ای نسبت به خریداری قطعات سخت افزاری قدرتمند ابراز علاقه می کنند، اما مانع بزرگی به نام تامین بودجه وجود دارد. با توجه به گرانی سال های اخیر، خریداری یک کامپیوتر شخصی قدرتمند نیازمند صرف هزینه قابل توجهی است و به همین دلیل، کاربران با حساسیت بسیار زیادی نسبت به انتخاب قطعات اقدام می کنند.

 

چشم انسان چند فریم بر ثانیه را می تواند ببیند؟

 

با وجود هزینه هنگفت، اما ممکن است نرخ فریم و نرخ تازه سازی بسیار بالا برای کاربران قابل درک نباشد. مهم ترین نکته این است که چشم انسان، تصاویر را بر اساس فریم بر ثانیه نمی بیند و به نوعی معیار سنجش قدرت بینایی چیز دیگری است. چشم انسان بر اساس دریافت نور فعالیت می کند و سپس داده های ورودی خود را به مغز برای پردازش و ارائه واکنش منتقل می سازد. این فرآیند به حدی سریع رخ می دهد که چشم و مغز همواره در حال ثبت و پردازش تصاویر هستند. نکته دیگر این است که نرخ فریم و نرخ تازه سازی معادل یکدیگر نیستند. برای درک بهتر این موضوع باید بگوییم که ۱ فریم بر ثانیه با ۱ هرتز نرخ تازه سازی، برابر نیست و این دو از اساس با یکدیگر تفاوت دارند.

هرتز میزان نرخ تازه سازی یا به روز رسانی صفحه نمایش را مورد سنجش قرار می دهد و FPS نیز تعداد فریم های تولید شده توسط کارت گرافیک را نشان می دهد. در تحقیقات گسترده ای که در خصوص میزان نرخ فریم قابل مشاهده توسط چشم انسان صورت گرفته، مشخص شده که هر انسان نتایج متفاوتی را به ثبت رسانده است. در حقیقت نتایج به دست آمده برای هر انسان، تفاوت بسیار زیادی با یکدیگر دارد. با این حال بسیاری از کاربران در نهایت حداکثر نرخ تازه سازی ۶۰ هرتز تا ۹۰ هرتز را مشاهده کردند. در موارد بسیار نادر و در شرایط بسیار خاص، برخی از افراد توانستند نرخ تازه سازی ۵۰۰ هرتز را مشاهده کنند که نمی توان این مقدار را به اکثریت کاربران نسبت داد.

چشم انسان چند فریم بر ثانیه را می تواند ببیند؟

 

هر چند ساختار و عملکرد چشم انسان دارای شرایط مشابهی است، اما عملکرد چشم هر فرد متفاوت بوده و نمی توان همه افراد را با یک معیار مورد سنجش قرار داد. با این وجود پس از تست های مختلف، این نتیجه حاصل شد که اکثر کاربران در نهایت نرخ تازه سازی ۹۰ هرتز را مشاهده می کنند. بنابراین نرخ فریم قابل درک توسط چشم و قابل پردازش توسط مغز انسان نیز متناسب با نرخ تازه سازی ۹۰ هرتز روی مانیتور خواهد بود. با این حال شرکت های تولید کننده مانیتور گیمینگ روی اعدادی مانند ۱۴۴ هرتز، ۱۶۵ هرتز، ۲۴۵ هرتز و حتی در جدیدترین نمونه، نرخ ۵۴۰ هرتز مانور می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *