حجم حافظه کارت گرافیک انویدیا RTX 4060 Ti مشخص شد

حجم حافظه کارت گرافیک انویدیا RTX 4060 Ti مشخص شد

پس از انتشار برخی مشخصات فنی اولیه از محصول جدید کمپانی سازنده تراشه های گرافیکی، سرانجام حجم حافظه کارت گرافیک انویدیا RTX 4060 Ti مشخص شد. در ادامه روند معرفی کارت های مبتنی بر معماری Ada Lovelace اکنون نوبت به معرفی یک محصول میان رده قدرتمند فرا رسیده که طبق اعلام کمپانی سازنده، قرار است در دو نسخه با حجم حافظه متفاوت به بازار عرضه شود.

طبق اعلام رسانه ها، کارت گرافیک انویدیا RTX 4060 Ti قرار است در دو نسخه دارای حافظه گرافیکی ۸ گیگابایت و ۱۶ گیگابایت تولید شود و به احتمال فراوان تا انتهای ماه می ۲۰۲۳ میلادی در دسترس کاربران قرار می گیرد. هر چه به نظر می رسد که در انتهای ماه می سال میلادی جاری فقط نسخه ۸ گیگابایتی آن به بازار عرضه می شود و نسخه ۱۶ گیگابایتی به همراه کارت گرافیک RTX 4060 انویدیا به بازار های جهانی راه یابد. با وجود در نظر گرفتن تراشه گرافیکی ۵ نانومتری AD106 انویدیا مبتنی بر معماری Ada Lovelace برای هر دو نسخه از کارت گرافیک میان رده جدید انویدیا، اما نسخه ۸ گیگابایتی به تعداد ۳۲ واحد SM از حداکثر ۳۶ واحد ممکن مجهز شده است.

 

حجم حافظه کارت گرافیک انویدیا RTX 4060 Ti مشخص شد

 

در حقیقت انویدیا برای ایجاد تفاوت (حتی اندک) دست به تغییراتی جزیی می زند تا پرداخت هزینه بیشتر برای خریداری محصولی مانند کارت گرافیک انویدیا RTX 4060 Ti در مقایسه با نسخه پایه توجیه پذیر شود. در نتیجه وجود ۳۴ واحد Streaming Multiprocessor سبب ارائه ۴۳۵۲ واحد پردازشی CUDA شده و این در حالیست که در صورت وجود ۳۶ واحد SM می تواند ۴۶۰۸ هسته CUDA را در دسترس کاربران قرار دهد. گرافیک RTX 4060 که از ماه جولای به بازارهای جهانی عرضه می شود، به دلیل برخورداری از ۳۰ واحد SM قادر به ارائه ۳۸۴۰ هسته پردازشی CUDA خواهد بود.

پیش بینی می شود که کارت گرافیک RTX 4060 انویدیا به میزان ۱۲ درصد از RTX 3060 قوی تر عمل کند و اختلاف میان RTX 4060 Ti و نسخه نسل پیشین یعنی RTX 3060 Ti نیز در حدود ۱۴ درصد خواهد بود. انویدیا پیش از این قصد داشت تا دو نسخه ۱۲ گیگابایتی و ۱۶ گیگابایتی از سری RTX 4080 را روانه بازار کند، اما در نهایت تولید نسخه ۱۲ گیگابایتی آن لغو شد. به نظر می رسد که وجود دو نسخه ۸ و ۱۶ گیگابایتی از سری RTX 4060 Ti به سرانجام برسد و شاهد حضور دو نسخه از این کارت باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *