ممنوعیت فروش کارت گرافیک هوش مصنوعی به روسیه و چین

ممنوعیت فروش کارت گرافیک هوش مصنوعی به روسیه و چین

کمپانی انویدیا بر اساس تحریم های ایالات متحده آمریکا از ممنوعیت فروش کارت گرافیک هوش مصنوعی به دو کشور روسیه و چین خبر داد. پس از آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین، بسیاری از کشورهای جهان اقدام به تحریم روسیه به دلیل شروع حمله کردند و روند صعودی تحریم ها همچنان ادامه دارد. به تازگی انویدیا اعلام کرده که فروش کارت های گرافیک محصوص محاسبات هوش مصنوعی به روسیه و چین را متوقف کرده و لیست محصولات ممنوعه را هم منتشر کرده است.

در لیست انویدیا نام دو کارت گرافیک مخصوص محاسبات هوش مصنوعی (AI Compute) شامل مدل های NVIDIA A100 و NVIDIA H100 به چشم می خورد. شرکت ای ام دی نیز فروش دو محصول خود شامل AMD MI100 و AMD MI200 را برای عرضه به دو کشور روسیه و چین متوقف کرده است. حتی دیگر کمپانی آمریکایی، یعنی اینتل نیز عرضه و فروش محصولات خانواده Ponte Vecchio که به زودی وارد بازار می شوند را به دو کشور ذکر شده ممنوع کرده است.

انویدیا فاش کرده که روز چهارشنبه یک اخطار در خصوص توقف فروش کارت گرافیک هوش مصنوعی از دولت ایالات متحده آمریکا به مقصد روسیه و چین دریافت کرده و باید به زودی تحریم ها را اعمال کند. دولت آمریکا از سال ها قبل جریمه های بسیار سنگینی را برای دور زدن تحریم ها یا فروش کالا و خدمات به کشور های تحریم شده از جمله ایران در نظر گرفته و برخی از برند های بزرگ نیز در این خصوص دچار مشکل شده اند.

هر چند دولت آمریکا به طور صریح اشاره ای به مدل محصولات نکرده، اما در حال حاضر تولید و فروش مدل های فعال شامل مواردی می شود که پیش از این به آنها اشاره کرده ایم. کارت های گرافیک مخصوص محاسبات هوش مصنوعی Intel Xe-HP با نام Ponte Vecchio که به زودی در دسترس شرکت های بزرگ قرار خواهند گرفت، شامل موارد تحریمی آمریکا بر علیه روسیه و چین می شوند.

این تحریم به میزان ۴۰۰ میلیون دلار روی کل بازار در دسترس (TAM) انویدیا تاثیر منفی به جای می گذارد و چنین تاثیراتی برای AMD و Intel نیز با مبالغ مشابه پیش بینی می شود. سه کمپانی اینتل، انویدیا و AMD فقط در صورت دریافت مجوز های لازم برای فروش محدود از نظر تعداد و بازه زمانی می توانند فروش کارت گرافیک هوش مصنوعی یا تجهیزاتی دیگر به روسیه و چین را ادامه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *