اطلاعات اولیه از پردازنده های اینتل Meteor Lake-S

اطلاعات اولیه از پردازنده های اینتل Meteor Lake-S

اینتل به سرعت در حال کوچ به سمت نسل چهاردهم پردازنده های خود به نام Meteor Lake-S بر پایه سوکت LGA 1851 است. در حقیقت اینتل قصد دارد تا به زودی سوکت پردازنده جدیدی را معرفی کند که امکانات منحصر بفردی را نسبت به نسل سیزدهم ارائه می دهد. سوکت LGA 1700 مشکلات زیادی را برای کاربران و شرکت های تولید کننده سخت افزار از نظر سازگاری خنک کننده به وجود آورده بود و با توجه به سوکت متفاوت LGA 1851، اینتل تصمیم جدیدی اتخاذ کرده است.

اینتل در نسل چهاردم خود به نام Meteor Lake-S قصد دارد تا سازگاری خنک کننده های نسل سیزدهم و چهاردهم را به ارمغان آورد تا مشکلات سوکت LGA 1700 بار دیگر تکرار نشود. معماری ریز پردازنده جدید اینتل به تعداد هسته های پردازشی کمتری مجهز خواهد بود، اما قدرت پردازشی هر کدام از هسته های E-Core و P-Core بیشتر از نسل گذشته خواهد بود. از سوی دیگر توان حرارتی و مصرفی پردازنده های جدید به شدت کاهش خواهد یافت و شاهد عرضه محصولاتی با توان ۵ تا ۱۲۵ وات خواهیم بود.

 

اطلاعات اولیه از پردازنده های اینتل Meteor Lake-S

 

پردازنده های نسل سیزدهم Raptor Lake اینتل به عنوان آخرین تراشه های یکپارچه شناخته می شود و اینتل در حال ورود به استراتژی IDM 2.0 است. در این استراتژی، چیپلت های ساخته شده بر اساس بخش های مختلف برای هسته های CPU، کنترلر حافظه رم، واحد گرافیکی مجتمع و تجهیزات ورودی و خروجی به بازار عرضه می شوند که تحول عظیمی از نظر پیچیدگی ساخت به شمار می آید. نسخه دسکتاپ نسل چهاردهم اینتل که به نام Meteor Lake-S شناخته می شود، دارای حداکثر پیکربندی ۶ هسته قدرتمند P-Core و ۱۶ هسته کم مصرف E-Core خواهد بود.

 

اطلاعات اولیه از پردازنده های اینتل Meteor Lake-S

 

شش هسته قدرتمند شامل هسته های موسوم به Redwood Cove و شانزده هسته کم مصرف شامل هسته های Crestmont خواهد بود. با وجود تعداد هسته های کمتر، اما به دلیل ساختار بهینه ریز پردازنده، ارتقای قابل توجهی در IPC صورت گرفته و به این ترتیب پردازنده های نسل چهاردهم Meteor Lake-S با وجود تعداد هسته های کمتر، عملکرد سریع تری را ارائه می دهند. وجود اختلاف بسیار زیاد میان P-Core و E-Core نشان می دهد که اینتل روی بهینه سازی عملکرد و کاهش توان مصرفی برنامه ویژه ای دارد تا بار دیگر با مشکلات تامین توان نسل دوازدهم مواجه نشود.

 

اطلاعات اولیه از پردازنده های اینتل Meteor Lake-S

 

اینتل در بخش تراشه گرافیکی قصد دارد تا از واحد گرافیکی مجتمع Xe-LPG استفاده کند که با وجود ۴ هسته مجزا، الزامات DirectX 12 Ultimate را برآورده می کند. واحد گرافیکی مجتمع جدید اینتل به ۶۴ واحد اجرایی و ۵۱۲ واحد سایه زن مجهز خواهد بود که یک ارتقای قابل توجه نسبت به نسل های گذشته به شمار می رود. انتظار می رود که اینتل در نسل پانزدهم پردازنده های خود که نام Arrow Lake برای آنها انتخاب شده، تعداد هسته های P-Core و E-Core را به یکدیگر نزدیک کند.

لیتوگرافی اینتل در خانواده Meteor Lake-S از نوع Intel ۴ خواهد بود که ساختاری به نسبت مشابه با گره های ۵ نانومتری TSMC دارد. با این حال اینتل در نظر دارد تا لیتوگرافی محصولات خود را به فناوری ۲۰A در نسل پانزدهم ارتقا دهد که در آن زمان با فناوری ساخت ۲ نانومتری TSMC رقابت خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *