اولین تصاویر و مشخصات از کارت گرافیک RTX 4080 انویدیا

اولین تصاویر و مشخصات از کارت گرافیک RTX 4080 انویدیا

پس از رونمایی و عرضه کارت گرافیک پرچمدار انویدیا، اکنون نوبت به ارائه تصاویر و مشخصات اولیه از کارت گرافیک RTX 4080 انویدیا فرا رسیده است. این محصول دومین نماینده انویدیا با معماری Ada Lovelace و فناوری ساخت ۴ نانومتری TSMC به شمار می رود که در دسترس کاربران قرار می گیرد. در حال حاضر تصاویر اولیه از نسخه مرجع یا Founders Edition انویدیا منتشر شده که نکات جالبی را ارائه می دهد.

انویدیا پیش از این قرار بود که دو نسخه از کارت گرافیک RTX 4080 را تولید و روانه بازار کند که یکی از آنها دارای ۱۲ گیگابایت و نسخه دیگر دارای ۱۶ گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR6X بود. پس از مدتی، مدیران این کمپانی تصمیم گرفتند تا نسخه ۱۲ گیگابایتی را با کمی تغییرات به عنوان یک محصول مجزا (به احتمال فراوان RTX 4070 Ti) تولید کنند و در حقیقت نسخه ۱۶ گیگابایتی به عنوان تنها نسخه رسمی از RTX 4080 معرفی می شود.

 

طراحی برد کارت گرافیک RTX 4080 Founders Edition

 

کارت گرافیک جدید انویدیا با بهره گیری از یک تراشه گرافیکی مبتنی بر AD103 شکل گرفته و طراحی برد نیز همانند RTX 4090 به صورت دو محوره و با ساختاری خاص انجام شده است. توان مورد نیاز مدار تغذیه ۱۶ فاز و سایر اجزای آن مانند چیپ ست های حافظه توسط یک کانکتور ۱۶ پین ۱۲VHPWR تامین می شود و به طور حتم تبدیل آن به کانکتور های ۸ پین نیز در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

 

طراحی برد کارت گرافیک RTX 4080 Founders Edition

 

در مجموع ۸ چیپ ست حافظه با ظرفیت ۲ گیگابایت در نواحی اطراف تراشه گرافیکی AD103 مشاهده می شود که حجم حافظه ۱۶ گیگابایت را به همراه رابط ۲۵۶ بیتی ارائه می دهند. سطح اصلی تراشه گرافیکی انویدیا به صورت مستطیلی طراحی شده و ابعاد کلی تراشه در حد و اندازه یک پردازنده اینتل است. خروجی های تصویر در این محصول شامل یک عدد HDMI 2.1a و سه عدد DisplayPort 1.4a می شود که از نظر نوع و تعداد، تفاوتی به محصولات مشابه نسل گذشته ندارد.

کارت گرافیک RTX 4080 16GB GDDR6X قرار است که در روز ۱۶ نوامبر با قیمت ۱۱۹۹ دلار به بازار عرضه شود که حتی از RX 7900 XTX کمپانی اِی اِم دی نیز حدود ۲۰۰ دلار گران تر است. با توجه به بنچمارک های منتشر شده از RX 7900 XTX و مقایسه با RTX 4090 به نظر می رسد که انویدیا از نظر قیمت گذاری نمی تواند با کمپانی AMD به رقابت بپردازد و قیمت بسیار بالای محصولات سری Ada Lovelace گریبان گیر انویدیا خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *