نسخه جدید DirectX با قابلیت دسترسی VRAM به CPU

نسخه جدید DirectX با قابلیت دسترسی VRAM به CPU

پیش نمایش نسخه جدید DirectX قابلیت های جدیدی از جمله GPU Upload Heaps و نمونه برداری غیر عادی را به ارمغان می آورد. هر چند دو ویژگی ذکر شده می تواند عملکرد گرافیکی کامپیوتر شخصی را به شدت بهبود بخشد، اما مهم ترین تغییر رخ داده، قابلیت دسترسی پردازنده به حافظه اختصاصی کارت گرافیک است. پیش از این نمی توانستید حافظه اختصاصی کارت گرافیک را مدیریت کنید و دسترسی به آن فقط در اختیار تراشه گرافیکی قرار داشت.

اولین پیش نمایش از نسخه جدید DirectX در تاریخ ۳۱ مارس در دسترس قرار گرفته بود و با نام Agility SDK 1.710.0 شناخته می شود. هر چند این پیش نمایش فقط در دسترس توسعه دهندگان قرار گرفته بود، اما پشتیبانی از آن به زودی توسط درایور کارت های گرافیک انویدیا، اینتل و AMD در دسترس کاربران نهایی قرار خواهد گرفت. تیم توسعه نرم افزاری مایکروسافت در مورد قابلیت GPU Heaps که دسترسی به حافظه اختصاصی کارت گرافیک را برای پردازنده مرکزی را امکان پذیر می کند، اعلام کرده:

از نظر تئوری و عملی، دسترسی پردازنده مرکزی به حافظه اختصاصی کارت گرافیک (GPU VRAM) غیر ممکن بود و همین موضوع سبب کپی شده حجم زیادی از داده ها از طریق گذرگاه PCI در تراشه گرافیکی می گردید. پردازنده‌های گرافیکی مدرن، قابلیت ثبت آدرس پایه قابل تغییر اندازه VRAM (در اصطلاح BAR) را معرفی کرده‌اند که ویندوز را قادر می‌سازد تا حافظه اختصاصی کارت گرافیک را در WDDM 2.0 یا سطح بالاتر مدیریت کند.

 

نسخه جدید DirectX با قابلیت دسترسی VRAM به CPU

 

نسخه جدید DirectX با نام Agility SDK 1.710.0 به پردازنده مرکزی اجازه دسترسی به حافظه اختصاصی کارت گرافیک را می دهد. با مدیریت VRAM توسط سیستم عامل ویندوز، نسخه جدید D3D دسترسی حافظه پشته ای به پردازنده مرکزی را می دهد. به این ترتیب نیاز به کپی داده ها از پردازنده مرکزی به کارت گرافیک برطرف شده و CPU به طور مستقیم می تواند از حافظه اختصاصی کارت گرافیک استفاده کند.

تاثیر این بهینه سازی در افزایش عملکرد کارت گرافیک در بازی های مختلف به شدت قابل مشاهده است. پیش از این داده های تکراری به صورت همزمان روی پردازنده مرکزی و حافظه اختصاصی کارت گرافیک کپی می شدند و به همین دلیل سرعت اجرای صحنه های موجود در بازی ها و همچنین نرخ فریم کاهش پیدا می کرد. چیپ ست های حافظه امروزی از جمله DDR5 تا حدود زیادی کندتر از چیپ ست های حافظه گرافیکی از جمله GDDR6 هستند و پردازنده مرکزی نیز فقط اجازه استفاده از حافظه رم کامپیوتر شخصی را دارند. در نسخه جدید DirectX اتفاقات بسیار مهم و مثبتی برای گیمرهای حرفه ای رخ خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *