عملکرد بهتر AV1 Codec انویدیا در مقایسه با اینتل و AMD

عملکرد بهتر AV1 Codec انویدیا در مقایسه با اینتل و AMD

در یک پست اختصاصی در وبلاگ یکی از بزرگترین تولید کنندگان کارت گرافیک جهان، این ادعا مطرح شده که AV1 Codec انویدیا عملکرد بهتری در مقایسه با اینتل و AMD دارد. انویدیا مدعی است که کیفیت باز سازی تصاویر توسط کدک اختصاصی AV1 این شرکت به مراتب بهتر از کیفیت کدک های مشابه اینتل و AMD است. در حقیقت تصاویر بازسازی شده توسط این کدک، دارای کیفیت و جزئیات بسیار بهتر بوده و انویدیا نیز با انتشار یک عکس و انجام مقایسه، صحت ادعای خود را به اثبات رسانده است.

تصویر منتشر شده بر اساس AV1 Codec انویدیا در مقایسه با اینتل و AMD در وضوح تصویر ۴K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه بوده و کمپانی NVDIAI از کارت گرافیک قدرتمند GeForce RTX 4080 برای این منظور استفاده کرده است. انویدیا برای مقایسه عملکرد کدک AV1، دو کارت گرافیک AMD Radeon RX 7900 XT و اینتل ARC A770 را به کار برده و هر سه مدل کارت گرافیک را با سرعت ۱۲ گیگابیت بر ثانیه با استفاده از آخرین نسخه عرضه شده OBS Studio راه اندازی کرده است. جدیدترین نسخه OBS Studio 29.1 که به تازگی منتشر شده، از طریق پروتکل پیام رسانی بی درنگ (RTMP) می تواند کدک AV1 را پشتیبانی کند.

 

عملکرد بهتر AV1 Codec انویدیا در مقایسه با اینتل و AMD

 

این ویژگی در حال حاضر می تواند امکان پخش زنده یوتیوب را با استفاده از AV1 Codec انویدیا فراهم سازد. همین موضوع دلیل اصلی انتشار تصویر مقایسه عملکرد کدک AV1 بر اساس OBS Studio 29.1 است، زیرا نسخه های پیشین OBS Studio از کدک AV1 پشتیبانی نمی کردند و امکان مقایسه وجود نداشت. در روز های اخیر، کیفیت بالای رمزگذار بهینه سازی شده توسط انویدیا مورد بحث قرار می گیرد و تنها مرجع مقایسه فعلی، تصویر منتشر شده توسط NVIDIA است. در حال حاضر هیچ تست مستقلی برای اثبات عملکرد کارت گرافیک انویدیا مبتنی بر کدک AV1 وجود ندارد و باید منتظر واکنش رسمی اینتل و AMD بمانیم.

 

عملکرد بهتر AV1 Codec انویدیا در مقایسه با اینتل و AMD

 

اختلاف کیفیت تصویر و عملکرد کدک AV1 انویدیا در مقایسه با اینتل و AMD در حدیست که به طور حجتم دو کمپانی بزرگ دیگر نیز در این خصوص اظهار نظر خواهند کرد و به طور حتم تصویر فعلی، پایان کار نخواهد بود. انویدیا مدعی است که عملکرد کدک AV1 با بهره گیری از کارت گرافیک RTX 4080 در وضوح تصویر ۷۲۰ پیکسل برابر با ۱٫۳ برابر بهتر بوده و این اختلاف عملکرد در وضوح تصویر ۴K به ۱٫۵ برابر افزایش می یابد. مقایسه عملکرد انویدیا بر اساس عملکرد با استفاده از کد H.264 صورت گرفته که یکی از بهترین کدک های منتشر شده در سال های اخیر به شمار می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *