جایگزین شدن هوش مصنوعی با ۷۸۰۰ کارمند در IBM

جایگزین شدن هوش مصنوعی با 7800 کارمند در IBM

با روی کار آمدن هوش مصنوعی مولد (AI) در سال های اخیر و روند رو به رشد یادگیری عمیق و الگوریتم های پیشرفته شبکه های عصبی، بسیاری از شرکت های بزرگ جهان به این سمت گرایش پیدا کردند. در نتیجه کارآمدی قابل توجه Artificial Intelligence و گذارندن دوران آزمون و خطا، اکنون می توان برخی از عناوین شغلی را به مغز متفکر آموزش دیده منتقل کرد. کمپانی IBM که یکی از بزرگترین تولید کنندگان تجهیزات مراکز داده و متخصص در زمینه پیاده سازی ابر کامپیوتر های هوشمند در سراسر جهان به شمار می رود، قصد دارد تا ۷۸۰۰ کارمند خود را اخراج کند.

بر اساس تصمیم هیئت مدیره و اعلام Arvind Krishna به عنوان مدیر اجرایی کمپانی IBM، آنها روند استخدام عناوین شغلی که در سال های آینده با هوش مصنوعی جایگزین می شوند را متوقف می کنند. یکی از مهم ترین مراکزی که بیشترین جایگزینی را تجربه خواهد کرد، بخش پشتیبانی غیر حضوری است. در این بخش کاربران با اپراتور های تلفنی یا آنلاین مذاکره می کنند تا راه حلی برای مشکل خود پیدا کنند. بسیاری از سوال و جواب های رد و بدل شده میان مشتریان و اپراتور ها، دارای یک روند روتین بوده و به این ترتیب می توان از پاسخ های ذخیره شده در AI استفاده کرد.

هر چند پیشرفت های اخیر در حوزه هوش مصنوعی به خوبی نشان می دهد که این فناوری در حال حاضر می تواند به خوبی یاد بگیرد و مسائل را به خوبی تجزیه و تحلیل کند. به این ترتیب در مراکز پشتیبانی می توان به جای نیروی انسانی از هوش مصنوعی بهره برد. در حال حاضر بیش از ۲۶ هزار نفر در مراکز پشتیبانی IBM مشغول به کار هستند و مدیریت کمپانی معتقد است که حداقل ۳۰ درصد از این تعداد در بازه زمانی ۵ ساله قابلیت جایگزینی با AI و اتوماسیون را دارند. به این ترتیب ۷۸۰۰ شغل به صورت مستقیم در معرض خطر قرار دارند و حتی بخش منابع انسانی یا HR شرکت بزرگ حوزه فناوری نیز استخدام های جدید خود را متوقف کرده است.

حتی روند استخدام بسیاری از کارمندان جدید به حالت تعلیق درآمده تا به زودی روند جایگزینی هوش مصنوعی و اتوماسیون به جای نیروی کار انسانی آغاز شود. با این وجود مدیران IBM در خصوص استخدام نیروی انسانی مستقر در دفاتر شرکت برای عناوین شغلی مهندسی و دارای ارتباط حضوری مستقیم با کاربران از دیدگاه سنتی و حضور نیروی انسانی مستقر پیروی خواهند کرد. به این ترتیب خلاقیت انسان همچنان نسبت به AI و اتوماسیون در اولویت قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *