نرخ تازه سازی ۱۰۰۰ هرتز با فناوری G-Sync ULMB 2

نرخ تازه سازی 1000 هرتز با فناوری G-Sync ULMB 2

کمپانی انویدیا در سال ۲۰۱۵ نسخه اول تکنولوژی ULMB را برای بهینه سازی عملکرد فناوری انحصاری G-Sync معرفی کرد و اکنون در سال ۲۰۲۳ نسخه جدید به نام G-Sync ULMB 2 با پشتیبانی از نرخ تازه سازی ۱۰۰۰ هرتز را ارائه کرد. نسخه اولیه این فناوری که مخفف کلمات G-SYNC Ultra Low Motion Blur بود، یک مشکل بزرگ برای شدت روشنایی خروجی تصاویر صفحه نمایش به وجود می آورد. در نتیجه کاربران در صورت استفاده از ULMB باید شدت روشنایی کمتر نسبت به حالت عادی را تجربه می کردند.

در نسخه جدید که G-Sync ULMB 2 نام دارد، مشکل کاهش شدت روشنایی صفحه نمایش به شکل قابل توجهی برطرف شده و از نرخ تازه سازی ۱۰۰۰ هرتز نیز پشتیبانی می کند. از نظر مقایسه شدت روشنایی باید به این نکته اشاره کنیم که نسخه جدید فناوری G-SYNC Ultra Low Motion Blur به میزان ۲ برابر بیشتر از نسخه اول می تواند شدت روشنایی ارائه دهد. زمانی که انویدیا در سال ۲۰۱۵ نسل اول این تکنولوژی را معرفی کرده بود، زمان پاسخدهی مانیتور ها به هیچ وجه مناسب اجرای سریع بازی ها نبود و علاوه بر کاهش روشنایی، با مشکل حرکت شبح وار تصاویر مواجه بودیم.

 

نرخ تازه سازی 1000 هرتز با فناوری G-Sync ULMB 2

 

در نتیجه صحنه های موجود در بازی های اکشن و سریع به شدت کند بوده و همواه هاله های فراوانی از فریم های قبلی روی صفحه نمایش قابل مشاهده بود. به منظور بهینه سازی شدت روشنایی صفحه نمایش، تکنولوژی انویدیا در ۷۵ درصد مواقع، بک لایت را غیر فعال می کند و چنین اقدامی برای یک مانیتور با شدت روشنایی ۳۰۰ نیت، نتیجه فاجعه باری در پی دارد. هر چند تصاویر نمایش داده شده به شدت واضح هستند، اما کاهش چشم گیر روشنایی، قدرت تشخیص فریم ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

بنابر دلایل ذکر شده، گیمرهای رقابتی ترجیح می دهند که قید ویژگی انویدیا را بزنند، اما به نظر می رسد که در فناوری G-Sync ULMB 2 با شرایط متفاوتی مواجه خواهند بود. نسل دوم فناوری انویدیا هم اکنون به صورت رایگان برای صفحه نمایش های سازگار با تکنولوژی G-Sync با وضوح ۱۴۴۰ پیکسل و نرخ تازه سازی ۳۶۰ هرتز منتشر شده است. کاربران علاقمند می توانند از طریق Firmware صفحه نمایش خود، این به روز رسانی را دریافت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *