رونمایی کارت گرافیک ایسوس RTX 4070 بدون کانکتور برق

رونمایی کارت گرافیک ایسوس RTX 4070 بدون کانکتور برق

در اولین روز از نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۲۳، کارت گرافیک ایسوس RTX 4070 Megalodon حیرت و تعجب تمامی بازدید کنندگان را در پی داشته است. طراحی ظاهری این محصول در نگاه اول نکته عجیبی ندارد، اما با بررسی دقیق تر متوجه عدم وجود کانکتور برق منبع تغذیه می شویم. این در حالیست که کارت گرافیک مورد نظر برای راه اندازی به توان بیشتر از ۷۵ وات نیاز دارد که نمی تواند به تنهایی توسط مادربرد تامین شود.

همانطور که می دانید توان مورد نیاز کارت های گرافیک با توان حداکثر ۷۵ وات توسط اسلات PCI Express مادربرد تامین می شود و در این شرایط نیازی به کانکتور برق منبع تغذیه نیست. این موضوع در خصوص RTX 4070 صدق نمی کند و به طور حتم باید از کانکتور برق PCI منبع تغذیه استفاده کنید. کارت گرافیک ایسوس به همراه یک مادربرد خاص از این برند در نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۲۳ رونمایی شدند که وابستگی شدیدی به یکدیگر دارند.

 

رونمایی کارت گرافیک ایسوس RTX 4070 بدون کانکتور برق

 

مادربرد ایسوس Z790 TUF Gaming دارای یک کانکتور اختصاصی در انتهای اسلات PCI Express بوده که مسیر ارتباطی اختصاصی خود را تا پشت برد طی می کند. در نمای پشت مادربرد می توانید کانکتور های متعددی را مشاهده کنید که مهم ترین آنها شامل سه عدد کانکتور ۸ پین PCI، یک عدد ۲۴ پین مادربرد و یک عدد ۱۶ پین ۱۲VHPWR می شود. نکته جالب توجه در خصوص کارت گرافیک ایسوس RTX 4070 Megalodon وابستگی به مادربرد Z790 TUF Gaming و کیس های مخصوص است.

 

رونمایی کارت گرافیک ایسوس RTX 4070 بدون کانکتور برق

 

به دلیل قرار گیری کانکتور های متعدد در قسمت پشت مادربرد، به کیس های اختصاصی دارای شیارهای انتقال کابل نیاز دارید که در حال حاضر هیچ کیس سازگار با آن توسط کمپانی سازنده معرفی نشده است. کارت گرافیک ایسوس RTX 4070 Megalodon به یک خنک کننده قدرتمند دارای سه عدد فن، هیت سینک آلومینیومی چند تکه و لوله های انتقال حرارت است که ظاهری تهاجمی به وجود آورده است. کانکتور اختصاصی اتصال کارت گرافیک به مادربرد برای تامین توان مورد نیاز با اندکی فاصله در کنار کانکتور PCI قرار گرفته و به این ترتیب طول کارت اندکی بزرگتر به نظر می رسد.با توجه به تهمیدات در نظر گرفته شده توسط ایسوس، مادربرد Z790 TUF Gaming می تواند تا حداکثر ۶۰۰ وات را برای کارت گرافیک تامین کند.

 

رونمایی کارت گرافیک ایسوس RTX 4070 بدون کانکتور برق

 

به دلیل حفظ شرایط NDA کمپانی ایسوس نمی تواند اطلاعات بیشتری ارائه دهد و به طور حتم در روز های آینده اخبار تکمیلی منتشر خواهد شد. با توجه به کانکتور های موجود در نمای پشت مادربرد Z790 TUF Gaming، امکان راه اندازی کارت گرافیک RTX 4090 نیز توسط این محصول وجود دارد و کارت گرافیک ایسوس RTX 4070 Megalodon فشار چندانی به مادربرد وارد نمی کند.

 

رونمایی کارت گرافیک ایسوس RTX 4070 بدون کانکتور برق

 

نکته جالب توجه در خصوص مادربرد Z790 TUF Gaming عدم وجود کانکتور های مرسوم از جمله ۲۴ پین، ۸ پین پردازنده، کانکتور های ۸ پین و ۱۶ پین کارت گرافیک، پورت های ساتا، جامپرها و کانکتور های فن روی سطح بالای مادربرد است. در حقیقت ایسوس، تمام این کانکتور ها را به بخش پشتی مادربرد منتقل کرده که اقدام عجیب و غیر منتظره به شمار می رود.

1 دیدگاه برای “رونمایی کارت گرافیک ایسوس RTX 4070 بدون کانکتور برق

  1. اشتراک‌ها: مخفی کردن کابل در مادربرد MSI با فناوری Project Zero - آی تی خرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *