رونمایی از کارت توسعه USB4 توسط MSI در کامپیوتکس

رونمایی از کارت توسعه USB4 توسط MSI در کامپیوتکس 2023

نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۲۳ محلی برای رونمایی از مهم ترین و جدیدترین دستاورد های جهان سخت افزار به شمار و کارت توسعه USB4 توسط MSI نیز در این رویداد رونمایی شد. کارت توسعه USB4 برای اولین بار توسط MSI با قابلیت استفاده در مادربرد های نسل آینده رونمایی شده و قابلیت انتقال توان حداکثر ۱۰۰ وات را دارد.

کارت توسعه کمپانی تایوانی که به نام MS-4489 شناخته می شود، قرار است تا پورت های USB4 را به مادربرد های سازگار اضافه کند. در حال حاضر اطلاعاتی در خصوص کنترلر مورد استفاده توسط MSI منتشر نشده، اما به نظر می رسد که کنترلر این محصول از نوع ASMedia ASM4242 است که پیش از این معرفی شده بود. اتصال کارت توسعه USB4 ام اس آی توسط قرار دادن آن روی اسلات PCIe و سپس اتصال کابل از طریق هدر روی مادربرد صورت می پذیرد.

به همین دلیل، هدر مخصوص مادربرد در قسمت پایین بدنه کارت توسعه قرار گرفته تا علاوه بر طی کردن مسافت کوتاه تر، مزاحمتی برای اسمبل کاربران به وجود نیاورد. هر چند این تمام کانکتور های مورد نیاز کارت توسعه USB4 نبوده و برای تامین توان مورد نیاز، باید یک کانکتور ۶ پین PCIe از منبع تغذیه را به آن متصل کنید. کارت MS-4489 ام اس آی می تواند حداکثر توان ۱۰۰ وات را بر پایه فناوری USB PD از طریق پورت USB Type-C اول ارائه دهد.

 

رونمایی از کارت توسعه USB4 توسط MSI در کامپیوتکس 2023

 

پورت USB Type-C دوم نیز قابلیت ارائه حداکثر توان ۲۷ وات را دارد. با توجه به پشتیبانی از فناوری DP Alt توسط رابط USB-C، دو پورت سایز کامل DisplayPort روی کارت توسعه قرار گرفته است. تمام موارد ذکر شده به خوبی نشان می دهد که چرا کارت توسعه USB4 کمپانی MSI به اتصال اسلات PCIe، اتصال هدر مادربرد و از همه مهم تر به کانکتور برق ۶ پین پاور کامپیوتر نیاز دارد. کارت MS-4489 بر پایه اسلات فیزیکی PCIe x8 تولید شده، اما اتصالات داخلی آن بر اساس اسلات PCIe x4 صورت گرفته است.

همین موضوع می تواند محدودیت هایی را برای مادربرد های فاقد اسلات PCIe x4 با پایانه باز یا اسلات PCIe x16 که برای چهار خط مسیر PCIe سیم کشی شده اند، به وجود آورد. به هر حال این اولین نسخه از کارت توسعه USB4 به شمار می رود که توسط یک سازنده مادربرد به نمایش عمومی درآمده و به طور حتم محدودیت های موجود در مادربرد های نسل آینده برطرف خواهد شد. هنوز زمان به نسبت زیادی تا عرضه مادربرد ها و تجهیزات سازگار باقی مانده و احتمال اعمال تغییرات متعدد در کارت توسعه وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *